Boeing lupaa Super Horneteille yhä pitkää ikää

Koneita voitaisiin ehkä koota Suomessa, osaamista olisi jo valmiina.

Suomen Hornet-hävittäjien seuraajakilpailussa Boeingin Super Hornetin merkittävä etu käy ilmi jo koneen nimestä. Vaikka kone on monelta osin uusi ja suorituskykyisempi, on rungossa ja lentämisessä myös paljon tuttua. Uuden erottaa vanhasta varmimmin kulmikkaasta ilmanottoaukosta.

– Jos tunnet Hornetin, tunnet Super Hornetin, sanoo Boeingin kansainvälistä F/A-18-ohjelmaa johtava Steve Winkler.

Hän muistuttaa Suomessa olevan jo entuudestaan paljon Hornet-osaamista, jonka päälle olisi hyvä rakentaa koneiden huollossa ja ylläpidossa. Myös teollisesta yhteistyöstä on vuosien kokemus, ja koneiden kokoaminen Suomessa voi Winklerin mukaan olla mahdollista kuten aiemman Hornet-hankinnan yhteydessä.

Suomalaisia toimittajia St Louisissa viime viikolla tavanneen Winklerin mukaan kohta parikymmentä vuotta käytössä olleella koneella riittää tulevaisuutta myös Suomen tarpeisiin.

– Me kehitämme ja uudenaikaistamme konetta jatkuvasti ja odotamme koneiden olevan tuotannossa reilusti 2020-luvun puolelle. Laivasto aikoo käyttää niitä pitkälle 2040-luvulle, Winkler vakuuttaa.

Suomen tarve uusien hävittäjien käytölle ulottuu ainakin 2050-luvulle.

Yhdysvaltain laivasto lentotukialuksineen on Super Hornetien ylivoimaisesti suuri käyttäjä. Tilanne ei ole muuttumassa uuden F-35-hävittäjän viivästysten vuoksi, vaan laivastolla on kova tarve uusille hävittäjille perinteisen Hornetien vanhentuessa.

Ulkomailla Super Hornetia on toistaiseksi käytössä vain Australian ilmavoimilla. Yhdysvaltain puolustusministeriö on lisäksi hyväksynyt koneiden myymisen Kuwaitiin.

F-35-hävittäjien oston perunut Kanada on aikeissa hankkia Super Horneteja väliaikaisratkaisuksi ennen nykyisten Hornetien korvaamista uudella konemallilla.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.