Danske Bankin verkkopankki toimii, OP varoittaa tunnusten kalastelusta

Danske Bankin verkkopankin ongelmien syynä oli pankin järjestelmätekninen häiriö. Sen sijaan viitteitä palvelunestohyökkäyksestä ei ollut, kertoi pankin viestintäpäällikkö Teppo Havo STT:lle.

Häiriöitä verkkopankkiin kirjautumisessa huomattiin maanantaina aamukymmenen aikoihin. Pankin muut palvelut olivat kunnossa, esimerkiksi kortit ja automaattinostot sekä mobiili- ja tablettipalvelut toimivat.

Henkilöasiakkaiden pankkipalvelut palautuivat entiselleen iltaseitsemän tienoilla ja yritysten hieman myöhemmin.

Osuuspankin palvelut olivat maanantaina pääosin käytössä. Sen sijaan ulkomailla osa asiakkaista ei päässyt pankin palveluihin, kertoi OP:n viestintäjohtaja Carina Geber-Teir.

Viime päivinä Osuuspankki ja Nordea ovat joutuneet palvelunestohyökkäysten kohteeksi. Hyökkäykset alkoivat uudenvuodenaattona.

Palvelunestohyökkäysten kohteeksi joutunut Osuuspankki varoittaa tunnusten ja salasanojen kalasteluyrityksistä. Huijarit voivat pankin mukaan käyttää syntynyttä hämminkiä hyväkseen.

Osuuspankki muistuttaa, että pankki tai viranomaiset eivät koskaan ota yhteyttä asiakkaisiinsa sähköpostitse, puhelimitse tai sosiaalisen median kautta kysyäkseen verkkopalvelutunnuksia, kortin tietoja tai henkilötunnusta. Huijausviestit voivat sen mukaan olla virallisen näköisiä.

- Kansainväliset kokemukset osoittavat, että palvelunestohyökkäyksiin liittyvää epätietoisuutta voidaan yrittää hyödyntää esimerkiksi tunnusten kalastelussa, pankki kertoo tiedotteessaan.

Jos verkkopalvelut toimivat oudosti, yhteys pitää sulkea välittömästi ja ilmoittaa havainnoista pankille.