EU tyrmää suomalaiset kevytautot

Euroopan unioni tyrmää Suomen suunnittelemat kevytautot. Komissio on huolissaan kevytautojen vaikutuksesta liikenneturvallisuuteen, ilmenee komission kirjeestä ulkoministeri Pekka Haavistolle (vihr.).

Kevytautot ovat tavallisia henkilöautoja, joiden nopeus on rajoitettu korkeintaan 60 kilometriin tunnissa. Ne olisi suunnattu 15–17-vuotiaille nuorille, joilla ei ole vielä henkilöauton ajokorttia. Niiden on ajateltu korvaavan rakenteeltaan heppoiset mopoautot, joiden enimmäisnopeus on 45 kilometriä tunnissa.

Kevytautot luokiteltaisiin samaan ajoneuvoluokkaan kuin traktorit. EU:n mukaan kevytautot eivät täytä traktorikortin vaatimuksia, koska ne on tarkoitettu ensisijaisesti matkustajien kuljettamiseen. Toisaalta ne eivät myöskään vastaa mopoautoja koskevia vaatimuksia.

"Voivat merkittävästi heikentää tieturvallisuutta"

Komissio on huolissaan siitä, että kevytautoja ajavat 15-vuotiaat nuoret voivat aiheuttaa vakavaa vaaraa haavoittuvassa asemassa oleville tienkäyttäjille, kuten pienille lapsille, jalankulkijoille, pyöräilijöille ja eläimille.

–  Kevytautojen massa on huomattava, jopa puolitoista tonnia. Niissä on tehokas moottori, niissä voi olla viisi matkustajaa, kuljettaja mukaan luettuna, ja niillä saisi jopa vetää peräkärryä. Kaikki nämä seikat yhdessä voivat merkittävästi heikentää tieturvallisuutta, vaikka kevytautojen nopeus rajoitetaan 60 kilometriin tunnissa, komissio varoittaa huomautuksessaan.

Komission mukaan lisähuolta aiheuttaa se, että kevytautojen nopeuden rajoittaminen toteutetaan luvattomalle käsittelylle alttiilla elektronisella laitteella eikä merkittävillä mekaanisilla muunnoksilla, joita on vaikeaa poistaa.

Komission kirje on varustettu merkinnällä "limited" eli rajoitettu, eikä sitä olisi saanut mukana olleen komission selityksen mukaan julkaista suurelle yleisölle. Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan kirje tulkittiin Suomen julkisuuslainsäädännön mukaisesti julkiseksi. Ministeriöstä kerrotaan, että tämän jälkeen komissiolta pyydettiin suostumus julkaisemiseen.

Kirjeestä kertoi Suomessa ensimmäisenä Aamulehti.

----

Korjattu 30.8. klo 11.48: Jutussa kerrottiin virheellisesti, että salainen kirje "lipsahti" julkisuuteen. Liikenne- ja viestintäministeriön (LVM) mukaan kirje tuli julkiseksi 22.8. ja julkaistiin tarkoituksella valtioneuvoston verkkosivuilla tämän jälkeen. EU-komissio oli merkinnyt kirjeen merkinnällä "limited", mikä kirjeessä olevan selityksen mukaan tarkoittaa sitä, ettei kirjettä saa julkaista suurelle yleisölle. LVM kertoo kuitenkin, että kirje arvioitiin Suomen julkisuuslainsäädännön perusteella julkiseksi ja pyysi komissiolta suostumuksen kirjeen julkaisuun.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Mopoautomarkkinat täysin jäässä, tänä vuonna myyty 11 uutta mopoautoa – maahantuojalla selvä syy ahdinkoon

Uusimmat

Kotimaa

Parikymppinen mies ampui itsensä Lappeenrannan Kansalaistorilla

Hankasalmen uudella kuunteluasemalla yritetään selvittää, pitävätkö revontulet todella ääntä – "Sieltä voi paljastua yhtä sun toista, vaikka jotain yllätyksiä"

MTV:n kysely SDP:n puoluevaltuutetuille: pääministeriehdokkaat Marin ja Lindtman lähes tasoissa

Jyväskylän Kompassilla tapeltiin joukolla "kaiken kaikkiaan sekavasti" itsenäisyyspäivän jälkeisenä yönä – ensin soitettiin suuta ja sitten alkoi paini

Jyväskylässä ikäihmisten ilmainen seniorikortti kaupungin liikuntapaikkoihin ja uimahalleihin ei näytä toteutuvan

Hyviä uutisia kulttuuriväelle: Jyväskylän kaupunginteatteri saa uudet lavanostimet ensi vuonna – hinta nousee miljoonaluokkaan

MTV Uutiset kertoo, ettei Rinne jatkaisi ministerinä – IS:n mukaan Rinteestä puuhataan varapuhemiestä

Keuruulla kaksi onnettomuutta kymmenen minuutin sisällä, palomestari kuvailee ajokeliä järkyttäväksi: "Jos ei ole pakko, ei kannata lähteä liikenteeseen"

IS: Rinnettä puuhataan nyt varapuhemieheksi – Haatainen ministeriksi

Pihtiputaalaista tekniikkaa maailmalle – Mumo-etäyhteydellä neuvotaan ja autetaan kotidialyysipotilaita

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.