EU:n määräämä junien kulunvalvonnan muutos tulee kalliiksi

VR:n uudet veturit tekevät aiheettomia hätäjarrutuksia keskeneräisen tiedonsiirron takia.

Junien kulunvalvonnan muutos EU-standardin mukaiseksi on tuomassa isot kulut unionimaille, kertoo VR:n liikennejohtaja Petri Auno. Suomen osalta uudistus on juuri alkanut, kun radoillamme on otettu ajoon ensimmäiset Vectron-veturit.

– Rataverkon järjestelmän muuttaminen on vielä kalliimpaa kuin kaluston, Auno lisää.

Radan muutostöiden lasku ei kuitenkaan mene VR:n kukkarosta, koska radoista vastaa Liikennevirasto. VR maksaa kaluston.

Yleiseurooppalaisella kulunvalvonnalla varustettua rataa alkaa olla käytössä Suomessa noin vuosikymmenen kuluttua. Sama urakka on alkanut tai alkamassa kaikissa EU-maissa: kullakin valtiolla on toisistaan poikkeava, kansallinen järjestelmä, jotka EU haluaa harmonisoida.

Muutosta ja sen vaatimia kuluja ei voi välttää.

– EU:n hankintapykälät määräävät, että uusi järjestelmä on ostettava. Kaikkien unionissa rautatiekalustoa hankkivien on käytettävä sitä, Auno sanoo.

Kulunvalvonta kontrolloi junan suurinta sallittua nopeutta, antaa kuljettajalle ennakkotietoja edessä olevista opasteista ja tekee automaattisen jarrutuksen, jos kuljettaja ei tarvittavaa jarrutusta tee.

Kangertelua osattiin odottaa

Suomi saa nyt ensituntumaa siitä, että rataliikenteen kulunvalvontaa ei muuteta kädenkäänteessä. VR:n Siemensiltä ostamien Vectron-sähköveturien on määrä ajaa sekä matkustaja- että tavarajunia, mutta kaksi erilaista kulunvalvontajärjestelmää on aiheuttanut sen, että ne vetävät toistaiseksi vain rahtia. Syy on se, että uudet veturit saattavat tehdä aiheettomia hätäjarrutuksia.

– Uuden ja vanhan systeemin yhteensovittamisessa on haasteita. Tämä oli kuitenkin täysin tiedossa jo veturikauppaa tehtäessä, kertoo Siemensin Mobility-divisioonan johtaja Juha Lehtonen.

Auno vahvistaa, että mahdollisuus Vectron-veturien turhiin hätäjarrutuksiin ei ole tullut yllätyksenä.

– Tällainen hätäjarrutus on täysin turvallinen, mutta emme ole halunneet matkustajien kokevan niitä. Lisäksi ylimääräiset pysähdykset saattaisivat haitata matkustajajunien pysymistä aikatauluissa.

Lehtonen ja Auno kertovat, että kulunvalvonnan uuden ja vanhan järjestelmän väliin tilattu tiedonsiirtomoduuli saadaan käyttöön ensi kesään mennessä.

– Jo aiemmin tehtävät ohjelmistojen päivitykset saattavat vähentää pulmia siinä määrin, että pystymme harkitsemaan Vectronien ottamista matkustajaliikenteeseen vielä tämän vuoden puolella, Auno lisää.

Veturit eivät vajaakäytöllä

VR:llä on pula sähkövetureista. Uusien veturien alkutaipale vain tavaraliikenteessä ei silti ole Aunon mukaan ongelma.

– Vectronien osto on VR:n historian suurin yksittäinen kalustohankinta, joten järjestelmän kaikki muutokset on syytä testata ja valmistella huolella. Vectronit ovat toistaiseksi testiajossa.

Lehtonen säestää toteamalla, että mittavassa kaupassa on edetty täysin aikataulussa.

– Eikä voida sanoa, että VR:lle tänä vuonna toimittamamme ensimmäiset kymmenen Vectron-veturia olisivat vajaakäytöllä saati tyhjän panttina.

Korjattu ensimmäistä lausetta, jossa virheellisesti kerrottiin, että keskenräisyys olisi vetureiden tiedonsiirtojärjestelmässä. Keskeneräinen on kuitenkin veturin ja rataliikenteen kulunvalvonnan välinen tiedonsiirtojärjestelmä.