EasyPark jätti kertomatta osan pysäköinnin kuluista

Kännykällä maksettavaa pysäköintiä tarjoava EasyPark ei ole kertonut verkkosivuillaan, että parkkeerauksessa tarvittavaan palvelunumeroon soittaminen maksaa.

Soittamalla numeroon 0600 415 500 pysäköintitapahtuma käynnistyy, eli soitot muodostavat osan pysäköinnin kuluista.

Numeroon soittaminen on tarpeen niille yhtiön asiakkaille, joilla on tavallinen puhelin eikä älypuhelinta.

Tietoa puhelun hinnasta ei ole ollut yhtiön internetsivuilla eikä pysäköintitolppien kylteissä.

Muun muassa Jyväskylässä toimivan EasyParkin asiakaspalvelusta kerrottiin kysyttäessä, että puhelun hinta on 16 senttiä soitolta.

Keskisuomalainen tiedusteli keskiviikkona lukijavinkin perusteella yhtiöltä, miksi puhelun maksullisuudesta ei kerrota.

– Minulla ei ole ollut tästä tietoa. Huomio on oikea ja tämä on ollut selkeä epäkohta ja inhimillinen moka. Aiomme muuttaa käytäntöä. Tarkoitus ei ole ollut käyttää asiakkaita hyväksi, EasyPark Suomen toimitusjohtaja Stefan Anderson totesi.

Millä tavoin käytäntöä aiotaan muuttaa?

– Laitamme tiedon joka paikkaan, missä se on relevanttia. Sillä tavoin, että asiakkaalla on käytössään kaikki tiedot, kun hän harkitsee sopimuksen tekemistä.

Pian yhteydenoton jälkeen keskiviikkona EasyParkin verkkosivuille tuli ensimmäiset maininnat puhelun hinnasta, 16 senttiä plus paikallisverkkomaksu.

– Päivityksiä tehdään lisää niin nopeasti kuin mahdollista, kaikki kanavat käydään läpi. Osa päivityksistä tapahtuu Ruotsin kautta, Anderson kertoi.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimies Kristiina Vainio, onko palvelunumeron maksullisuuden kertomatta jättäminen rike?

– Ottamatta kantaa yksittäistapaukseen voidaan sanoa, että hinta on kuluttajalle olennaisesti ostopäätökseen vaikuttava asia. Tieto siitä tulee saada ennen sopimuksen syntymistä. Kuluttajan pitää tietää, mistä hinta koostuu, ettei tule yllätystä.

Parkkeerausta kohti voi tulla useita puheluja

EasyParkin palvelunumeroon pitää soittaa paitsi parkkeerauksen alkaessa, myös siinä tapauksessa, jos haluaa jatkaa arvioimaansa pysäköintiaikaa tai lopettaa pysäköinnin suunniteltua aiemmin.

Käytäntö ei koske älypuhelinsovelluksia.

Kännykkäpysäköinnissä maksu veloitetaan asiakkaan luottokortilta, jolloin kolikoita ei tarvita ja pysäköinnistä maksetaan todellisen käytetyn ajan mukaan.

Varsinaisesta pysäköintiajasta maksetaan alueen normaalien tariffien mukainen hinta. EasyParkissa sen päälle tulee yksityisasiakkaalle sopimustyypistä riippuen tapahtumamaksu, joka on 15 prosenttia parkkeerausajan hinnasta mutta vähintään 59 senttiä, tai kiinteä kuukausimaksu.

Lisäksi tulee tavallisten puhelimien palvelunumeromaksu. Joissakin tapauksissa peritään myös liittymismaksu.

EasyParkin toiminta on kasvanut Suomessa nopeasti. Yhtiön palvelulla oli vuonna 2014 kaikkiaan 2,3 miljoonaa parkkeerausta. Viime syyskuussa julkaistun tiedotteen mukaan yhtiön pysäköijistä noin puolet parkkeerasi tuolloin perinteisen soittokanavan kautta.

Jyväskyläläiset parkkeerasivat palvelulla viime vuonna 41 526 kertaa, jossa oli 55 prosentin kasvu edellisvuoteen.

Palvelua käyttävän auton tuulilasiin kiinnitetään tarra. Rekisterinumeron perusteella pysäköinninvalvoja tarkistaa tietokoneella parkkiyhtiön järjestelmästä, onko parkkimaksu hoidossa.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen verkko joka päivä 15 eur. / 3 kk kestotilauksena

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .