Elektronisen urheilun katsojaluvut ja tuotot paisuvat

E-urheilun globaali tuotto ylittää miljardin dollarin rajan ennen vuotta 2020.

Elektroninen urheilu eli videopelien kilpapelaaminen kulkee kohti huippu-urheilun miljardiluokkaa. E-urheilun globaali tuotto ylittää miljardin dollarin rajan ennen vuotta 2020, ennustaa pelaamistilastoihin erikoistunut tutkimusyhtiö Newzoon tuoreessa raportissa. Joidenkin arvioiden mukaan raja rikkoutuu jo kuluvan vuoden loppuun mennessä.

Tämän vuoden maailmanlaajuiseksi yleisömääräksi on arvioitu 194 miljoonaa ihmistä ja alan liikevaihdoksi 696 miljoonaa dollaria. Asiantuntijoiden mukaan e-urheilu kilpailee pian maailman seuratuimman penkkiurheilulajin tittelistä.

Suomessa varsinaista läpimurtoa joudutaan vielä odottamaan. Suomen elektronisen urheilun liiton puheenjohtajan Joonas Kapiaisen mukaan lajin perustaa rakennetaan parhaillaan. Turnauskäytäntöjen ja sääntöjen tyyppiset asiat hakevat vielä muotoaan.

– E-urheilu on ollut meillä vahvassa nosteessa jo muutaman vuoden. Merkityksellisintä on perinteisen urheilun kentän herääminen e-urheiluun.

HIFK ja SJK Suomessa edelläkävijöinä

Monissa maissa perinteiset urheiluseurat, kuten brittiläinen Manchester City ja ranskalainen Paris Saint-Germain, ovat ottaneet siipiensä suojiin myös e-urheilijoita.

Suomessa ensimmäisenä e-urheiluun laajensi jääkiekkoseura HIFK. Se perusti vuoden 2016 lopulla kuusihenkisen Helsinki Reds -joukkueen, joka kilpailee Overwatch-ammuntapelissä. Myös jalkapallojoukkue SJK:lla on ollut tämän vuoden alusta saakka oma e-urheilujoukkueensa, joka osallistuu Fifa-peliturnauksiin.

Kapiaisen mielestä perinteisen ja elektronisen urheilun olisi syytä lähentyä edelleen.

– Seuratoiminta elektronisessa urheilussa on jo nyt hyvin lähellä suomalaista joukkuetoimintaa, johon liittyy pelaajien kokonaisvaltainen tukeminen, ohjaus ja valmennus.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.