Nelostie puuroutui: Kuka päättää ruuhkanaiheuttajan reitin?

Nelostietä puuroutti Keski-Suomessa sunnuntaina kolmen ajoneuvon letka, joka kuljetti lämpökeskusta Kiuruvedeltä Jyväskylään. Leveimmillään kuljetus vaati tilaa hieman yli kahdeksan metriä. Pahimmillaan saattue keräsi peräänsä kilometrien autoletkan viikonlopun vilkkaassa paluuliikenteessä.

Viranomaisohjeen mukaan näin isoista kuljetuksista pitää tiedottaa Liikennevirastoon kahden tunnin välein. Ongelmatilanteissa tieto pitää välittää heti.

– Velvoite koskee kuljetuksen suorittajaa. Liikenneviraston tieliikennekeskus tiedottaa erikoiskuljetuksesta mediaa, joka puolestaan välittää tiedon eteen päin. Matkan aikana kannattaa toki seurata myös Liikenneviraston tiedotteita, vs. lupapäällikkö Tomi Alho Pirkanmaan ely-keskuksesta kertoi maanantaina.

Lämpökeskuksen liikkeistä tiedotettiin sunnuntaina Liikenneviraston nettisivulla, KSML:fi:ssä – myös radiossa asiasta mainittiin. Silti osa autoilijoista arvosteli tiedonpuutetta.

– Me päätämme viime kädessä erikoiskuljetuksen reitin. Pääasiassa reitiksi valikoituu yrittäjän ehdotus, sillä he useimmiten tietävät parhaiten, mitä kautta kannattaa liikkua, Alho sanoo.

Myös viikonpäivä ja kellonaika ovat pitkälti yrittäjän valittavissa. Ainoastaan arkiaamujen ja -iltapäivien ruuhka-ajat ovat kiellettyjä erikoiskuljetuksille, jotka ovat yli neljä metriä leveitä, yli 30 metriä pitkiä ja yli viisi metriä korkeita. Kesäloma-aikana ja juhlapyhinä aikarajoitukset koskevat myös viikonloppujen meno- ja paluuliikenteen aikoja.

Rajoitus koskee useita maakuntia kokonaan ja muutoin isojen kaupunkien taajama-alueita – pois lukien pääkaupunkiseudulla Kehä III ja sen sisäpuolinen alue, jossa rajoitetut ajat ovat pidempiä.

Jos leveys ylittää kahdeksan metriä, tarvitaan erikoiskuljetukselle lisäksi poliisiohjaus, kuten kävi Jyväskylän sunnuntaisessa lämpökeskuskuljetuksessa.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen verkko joka päivä 15 eur. / 3 kk kestotilauksena

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .