"Enää ei riitä, että yritykset vastaavat parissa päivässä" – Digiaika lisää kuluttajien valtaa

Tähän suurin osa meistä on jo tottunut: näppäilemme kaupassa älypuhelinta, vertailemme hintoja ja tuotteita. Tämä on osa digitalisaation tuomaa valtaa, josta kuluttajina saamme nauttia kiihtyvällä vauhdilla. Alamme myös odottaa yrityksiltä enemmän.

– Enää ei riitä, että yritykset vastaavat viesteihimme parissa päivässä. Haluamme vastauksia pikaisesti, ja tilatut tuotteet kotiin parissa päivässä, konsultti Vesa Ilmarinen toteaa.

Yritykset kohtaavat verkon kautta maailmanlaajuisen kilpailun, mutta globaalit markkinat ovat myös mahdollisuus, jota suomalaisyritykset vielä hyödyntävät melko vähän.

– Suomalaisista verkkokaupoista toimitetaan tuotteita keskimäärin vain kolmeen maahan, kun esimerkiksi  tanskalaisista niitä toimitetaan keskimäärin yhteentoista maahan. Toki myös digitalisaation edelläkävijöitä löytyy – esimerkiksi hitsauslaitteita valmistava Kemppi, joka jo hyödyntää teollista internetiä. Siinä laitteet ovat yhteydessä nettiin.

Lue lisää Sunnuntaisuomalaisesta.