"Entä jos voi ei maistukaan voille?"

Onko oikein, että apteekkiin ei voi palauttaa avaamattomia lääkkeitä? Entä kuka vastaa, jos kotivakuudettomalle vuokralaiselle sattuu vesivahinko? Näihin ja moniin muihin kysymyksiin haettiin vastauksia keskiviikkoiltana Äänekosken kaupungintalolla Kuluttajaillassa.

Ilta oli siitä erikoinen, että se oli ensimmäinen koko valtakunnassa, jossa Kuluttajaliiton lakimies oli videoyhteydellä vastaamassa yleisön kysymyksiin suoraan Helsingistä. Lakimies Timo Niemi saikin pohtia vastausta moniin kiperiin kysymyksiin.

Erästä yleisössä istunutta mietitytti, onko oikein, että laskusta tulee karhukirje suoraan perintätoimistolta eikä yritykseltä, josta tuote on hankittu.

- Tällaisissa tapauksissa on yrityksen päätösvallassa valita lähettääkö kirjeen itse vai käyttääkö perintätoimistoa. Maksumuistutus saa tavasta riippumatta maksaa kuitenkin enintään viisi euroa, Niemi selventää.

Yleisöstä nousi ilmaan myös kysymys, kuka vastaa jos kerrostalossa sattuu vesivahinko ja vuokralaisella ei ole kotivakuutusta. Kysyjän omassa kerrostalossa vahinko oli sattunut ja asunto-osakeyhtiö joutui ottamaan lainaa maksaakseen korjauskulut.

- Kaikilla ei ole mahdollisuutta ottaa kotivakuutusta esimerkiksi maksuhäiriömerkintöjen vuoksi. Jos vesivahinko johtuu huolimattomuudesta, vastuu on pääsääntöisesti asukkaalla. Jos asukas on rahaton niin tällöin maksu usein kuitenkin lankeaa talonyhtiölle.

- Mielestäni olisi hyvä, että kaikilla olisi mahdollisuus vakuutukseen esimerkiksi etukäteismaksun avulla, lakimies miettii.

Eniten keskustelua herätti kuluttajien oikeus palauttaa ostamiaan tuotteita. Lakimies joutui esimerkiksi selvittämään, mitä tehdä jos kaupasta ostettu voi ei maistukaan voille.

- Makuasiat ovat hankalia tapauksia. Jos tuotteessa on kuitenkin selkeä virhe, esimerkiksi homeessa oleva juusto, tällöin tulisi ottaa yhteyttä kauppiaaseen.

Käyttämättömiä lääkkeitä on kuitenkin turha yrittää palauttaa apteekkiin. Yleisössä olleelle henkilölle oli sattunut tilanne, jossa lääkettä oli vaihdettu juuri, kun hän oli hankkinut lääkkeensä kolmeksi kuukaudeksi apteekista.

- Virheetöntä tuotetta apteekin ei ole tarvetta ottaa takaisin. Apteekki ei voi olla varma avaamattomasta paketista huolimatta, missä tuotteet ovat oikein olleet ja miten niitä on säilytetty, Niemi kertoo.

Kuluttajaliiton lakimiehen mukaan palautusoikeutta ei ole lakisääteisesti kuin koti- ja etämyydyissä tuotteissa. Myyjäliike voi kuitenkin antaa tuotteilleen erillisen palautusoikeuden, josta tulee olla maininta esimerkiksi kuitissa. Myyjäosapuoli on myös oikeutettu määrittämään palautuksen ehdot.

Kuluttajaliiton kyselytunnin päätti kysymys ruokakauppojen vaakojen tarkkuudesta. Yleisöstä esitettiinkin kysymys, onko kuluttajalla oikeus tarkistaa myymälöiden vaakojen näyttämiä lukemia.

- Ei siinä pitäisi olla mitään ongelmaa tai laitonta, lakimies vastaa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.