Fillaripoliisit katosivat katukuvasta – Tässä syy

Polkupyörällä liikkuvat fillaripoliisit ovat tänä kesänä käytännössä kadonneet Jyväskylän katukuvasta. Komisario Arto Rajala Sisä-Suomen poliisilaitokselta vahvistaa asian Keskisuomalaiselle.

– Pitää lähes täysin paikkansa. Polkupyöräpoliisit ovat vähentyneet huomattavasti, Rajala kertoo.

Polkupyöräpoliisien väheneminen täksi kesäksi johtuu siitä, että toiminnassa mukana olleiden poliisien toimenkuvaa muutettiin. Osa polkupyörän selässä toimineista poliiseista siirtyi esimerkiksi tutkintatehtäviin.

Rajalan mukaan toiminta jatkuu taas ensi kesänä, mutta vielä ei ole selvää, ketkä ovat polkupyörän selkään hyppäävät henkilöt.

– Kyllä ne siihen löydetään. Voi olla, että osa näistä samoista kavereista jatkaa, mutta asia on vielä vaiheessa, Rajala vakuuttaa.

Työnkuvien muutos tapahtui kesäkuussa, joten tälle kesälle korvaavien henkilöiden löytäminen kävi mahdottomaksi.

– Pyörät ovat edelleen olemassa, mutta toimenkuvamuutosten takia putosimme tyhjän päälle. Kesän alussa ei ollut mitään mahdollisuuksia alkaa katsomaan, että kuka nyt tekee mitäkin. Se ei tapahdu ihan hetkessä, Rajala kertoo.

Tämä kesä on siis hiljaisuudessaan Jyväskylän fillaripoliisien osalta poikkeus. Minkäänlaista periaatteellista polkupyöräpoliisien alasajoa ei Rajalan mukaan ole tapahtumassa.

– Linjaus on tehty, että sitä jatketaan. Palaute toiminnasta on ollut erittäin hyvää, hän sanoo.

Ei hälytystehtäviä fillareille

Fillaripoliisit ovat läsnä autopartiota pysyvämmin, sillä ne eivät joudu liikkumaan jatkuvasti hälytystehtävissä.

– Polkupyöräpartiossa oleville ei voida antaa hälytystehtäviä, eli he voivat syventyä siihen hommaan. Autolla liikenteessä olevat partiot ovat valmiudessa lähteä hälytystehtäviin, Rajala kertoo.

Polkupyöräpartio pystyy siis näkymään paremmin katukuvassa.

– Näkymään ja ottamaan kantaa nimenomaan pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden tekemisiin, koska he ovat lähempänä kuin autopartiot, Rajala toteaa.

Poliisihallituksen poliisitarkastaja Ari Alanen kertoo, että kansalaisilta tulleen palautteen mukaan polkupyöräpoliisia on helpompi lähestyä.

Myös poliisin omasta näkökulmasta tietyt toimintatavat ovat sopineet erinomaisen hyvin polkupyöräpoliisille.

– Esimerkkinä pysäköintialueet, joissa on iltaisin todettu, että autoihin murtaudutaan tai ajoneuvoja vahingoitetaan. Polkupyörällä pystyy liikkumaan aika äänettömästi ja huomaamattomasti. Jos joku lähtee juoksemalla karkuun, on hänet helpompi ottaa kiinni pyörällä.

Vähenemässä valtakunnallisesti

Alanen kertoo, että tarkkaa tietoa polkupyöräpoliisitoiminnasta ei ole kartoitettu valtakunnallisesti kovin hyvin.

– Tiedetään, että joissain yksittäisissä poliisilaitoksissa on polkupyörätoimintaa, mutta se on vähentynyt viime vuosien aikana paljonkin. Koko ajan vähemmän on paikkoja, joissa tätä toimintaa on, Alanen kertoo.

Toiminta on pitkälti paikkakunta- ja poliisilaitoskohtaista. Kyse on monessa tapauksessa siitä, riittävätkö henkilöresurssit polkupyöräpoliisin toimintaan.

– Poliisilaitos miettii, onko heidän alueellaan tällainen toiminta tarpeellista ja hyödyllistä. Sen mukaan he ovat joko jatkaneet, käynnistäneet tai lopettaneet polkupyöräpoliisin toimintaa, Alanen toteaa.

Valtakunnallisesti polkupyöräpoliisien käytössä suunta on ollut laskeva.

– Muutamia vuosia taaksepäin toimintaa oli enemmän kuin tänä päivänä. Kyllä se varmaan on aika paljon resurssikysymyskin. Nyt kun henkilöstön määrä on vähentynyt ja hälytystehtävät pitää hoitaa, niin on ehkä jouduttu sellaiseen tilanteeseen, että aikaisemmin polkupyöräpoliisina toimineet henkilöt ajavat tavanomaista hälytyspartiota autolla, Alanen kertoo.

Muuhun valvontaan sidonnaista – ei erillisiä polkupyöräpoliiseja

Ylikomisario Harri Nojonen Sisä-Suomen poliisilaitokselta muistuttaa, että heillä ei koskaan ole ollut olemassa erillisiä polkupyöräpoliiseja. Polkupyörällä partiointi on normaalia poliisitoimintaa, joka on perustunut tiettyjen poliisien vapaaehtoisuuteen.

– Polkupyöräpoliisit ovat sidonnaisia muuhun valvontaan, eli jos hälytyspartioista on puutetta, menee se etusijalle. Vapaasti ohjautuvaa työaikaa, tai sen tyyppistä valvontatointa ohjataan pyörätoimintaan. Keskeinen valvontamuoto se ei meidän suunnitelmissa ole, vaan se on muuta valvontaa tukevaa toimintaa, Nojonen kertoo.

Sisä-Suomen poliisilaitoksella on polkupyörätoimintaa Jyväskylässä ja Tampereella.

– Molemmissa on tietty määrä poliiseja valvontatehtävissä, joista pyöräilevä rinki löytyy. Yhteistä Jyväskylän ja Tampereen välillä olevaa polkupyörätoimintaa tai koordinointia ei ole, vaan sitä tehdään molemmissa paikallisesti.

Polkupyöräpoliisien käyttö on vähentynyt tänä kesänä Tampereella samalla tavalla kuin Jyväskylässä. Vaikka toiminta on tänä kesänä ollut melko vähäistä, ei sitä suinkaan olla lopettamassa.

– Se on arvokasta valvontatyötä ja näkyvyyttä. Poliisin näkyvyyttä kaivataan nimenomaan suurten kaupunkien keskusta-alueilla. Jo sen johdosta toimintaa ei suinkaan olla ajamassa alas tai lopettamassa, mutta se varmaan hakee ensi vuodelle hieman muotojaan, Nojonen toteaa.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen verkko 1 kk / 6 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .