Hallituspuolueiden keskisuomalaiset kansanedustajat kiirehtivät rahoitusta Kirri-Tikkakoski-moottoritielle

Hankkeen rahoittaminen ensi vuoden budjetista on epätodennäköistä, mutta mahdollista.

Hallituspuolueiden keskisuomalaiset kansanedustajat kiirehtivät rahoituksen saamista Kirri–Tikkakoski-moottoritien rakentamiseksi. Hallitus aloitti ensi vuoden talousarvion sorvaamisen keskiviikkona budjettiriihessä.

– Pieni toivonkipinä on, että hanke jostain syystä saataisiin budjettiin. Jos hallitus laittaisi merkittäviä infrahankkeita liikkeelle talouskasvun vauhdittamiseksi, olisi pienoinen pyhäinhäväistys, jos tämä kohde ei olisi niiden joukossa jo ensi vuonna, Mauri Pekkarinen (kesk.) sanoo.

Pekkarinen, Toimi Kankaanniemi (ps.) ja Sinuhe Wallinheimo (kok.) kehottavat kuitenkin varautumaan siihen, että kauan kaivattua Nelostien parannusrahaa ei vielä ensi vuoden budjetista tule.

– Oletettavasti asia ei näissä neuvotteluissa ole pöydällä. Suurista tiehankkeista, jotka lähtevät tällä hallituskaudella rakentumaan, on valitettavasti tehty päätökset jo keväällä, Wallinheimo sanoo.

Kevään kehysriihessä myönnettiin valtion rahoitusta lukuisille muille tie- ja ratahankkeille.

– Valitettavasti ministerit vetivät silloin vähän kotiinpäin, eivätkä katsoneet kustannus-hyötylaskelmia riittävästi, Kankaanniemi harmittelee.

Pekkarinen toivoo hallituksen tekevän budjettiriihen yhteydessä vähintään jonkinlaisen kirjauksen tulevista liikennehankkeista.

"Ministerit eivät saa puhua löysiä"

Valtiovarainministeri Petteri Orpo (kok.) ja liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) antoivat elokuun puolivälissä Keskisuomalaisen haastatteluissa toivoa rahoituksen myöntämisestä Kirri–Tikkakoski-välille vielä tällä hallituskaudella.

Pekkarinen, Kankaanniemi ja Wallinheimo ovat toiveikkaita, että päätös todella syntyy vielä nykyhallituksen aikana.

– Eivät ministerit saa puhua mitään löysiä, kyllä heidän pitää kantaa vastuuta puheistaan, Kankaanniemi paaluttaa.

– Ministerit puhuvat maakunnissa aina maakunnan puolesta, realismi täytyy ottaa huomioon. Mutta ehdottomasti rahoituspäätös on jossain vaiheessa hallituskautta vietävä maaliin. Se, milloin tietä ruvetaan rakentamaan, on sitten eri juttu, Wallinheimo sanoo.

Berner on väläyttänyt Kirri–Tikkakoski-hankkeen rahoittamista budjettirahan sijaan "muulla keinolla". Tämä voi tarkoittaa moottoritien toteuttamista julkisen ja yksityisen sektorin yhteistyöllä, esimerkiksi niin sanotulla elinkaarimallilla.

Kankaanniemi toivoo, että hallitus käsittelisi vielä tänä vuonna tiehankkeiden uusia rahoitusmuotoja, jotta moottoritien rakentaminen voisi alkaa mahdollisimman pian.

Kansanedustajat vakuuttavat edistävänsä tiehanketta kaikin keinoin.

– Ehkä en kiristämällä ja uhkailemalla, mutta kovalla puheella ja painostuksella, Kankaanniemi sanoo.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen verkko joka päivä 15 eur. / 3 kk kestotilauksena

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .