Harju täyttyi taas pärinästä ja yli 15 000 ihmisestä – näin legendaarinen erikoiskoe on ollut edelläkävijä

Jyväskylän MM-ralli käynnistyi torstai-iltana perinteisesti Harjun erikoiskokeella. Erikoiskokeen katsojamääräksi kerrottiin torstai-iltana 15 722 ihmistä.

Aidan vieressä erikoiskokeen alkua odotti nurmijärveläinen Sanna Nyholm poikiensa Rasmuksen, 9, ja Ronin, 15, kanssa.

Kisan seuraaminen jännitti erityisestä syystä – yhdessä autoista kisasi poikien isä Tommy Nyholm Kalle Markkasen kartturina. Perhe on nähnyt monet isän rallit, mutta Harjulla oltiin ensimmäistä kertaa.

Pojista rallien seuraaminen on kivaa, vaikka samalla jännittää, jos jotain tapahtuisi.

– Pikkasen miehen puolesta jännittää, mutta ollaan oltu niin kauan yhdessä, että olen tottunut siihen. Se on sellainen rämäpää, sanoi Nyholm.

Markkasen lisäksi perhe kannattaa kaikkia suomalaisia kuskeja. Poikien mukaan parasta on, jos näkee auton menevän katolleen.

Nurmijärveltä Harjulle olivat saapuneet myös paljon rallia seuraavat Anuleena ja Ismo Kaurén. Kaurénit odottivat rallilta hyviä suorituksia ja suomalaisten menestystä. Erityisesti jännitettiin nuoren Teemu Sunisen puolesta.

– Täällä on hyvä tunnelma. Eri kansallisuuksia, mutta kaikki on yhtä porukkaa, Anuleena Kaurén sanoi.

– Ralli on aina hyvää. Se on vastapaino työlle, kertoi Ismo Kaurén.

Harjun erikoiskokeella on riittänyt aina runsaasti katsojia. Yleisön määrä on pyörinyt 16 000–17 000 paikkeilla. Viime vuonna Harjulla kävi kahden päivän aikana 35 000 katsojaa.

– Erikoiskoe on keskellä kylää, jonne porukka pääsee hyvin ja sillä on myös pitkät perinteet, kertoo Keskisuomalaisen urheilutoimituksen esimies Ari Mäntylä.

Legendaarista kaupunkierikoiskoetta on ajettu 50-luvulta saakka. Ensimmäinen ”Kiihtyväisyys- ja jarrutuskoe” nähtiin Jyväskylän ensimmäisissä Suurajoissa Harjukadulla vuonna 1951.

Harjun erikoiskoe järjestettiin ensimmäistä kertaa vuonna 1956. Vuonna 1996 tanskalaisen Karsten Richardtin ohjaama auto suistui Pitkäkadulta yleisön joukkoon johtaen belgialaisen katsojan kuolemaan ja 27 ihmisen loukkaantumiseen.

Harjulla ajettiin onnettomuuden jälkeen vielä kahtena vuonna, jonka jälkeen erikoiskoe siirtyi Killerille, Hippokselle ja Laajavuoreen. Nämä erikoiskokeet eivät kuitenkaan saavuttaneet koskaan samanlaista suosiota.

Vuonna 2014 Harjun erikoiskoe palasi ralleihin 16 vuoden tauon jälkeen.

Erikoiskokeen runsaan kahden kilometrin pituinen reitti on muuttunut hieman alkuperäisestä. Alkuperäinen reitti kulki Pitkäkadulta Löylykatua ylös ja päätyi Normaalikoulun kupeelle. Erikoiskokeella sattuneen onnettomuuden jälkeen maali siirrettiin Kortesuonkadulle.

Harjulla järjestettiin kaupunkierikoiskoe ennen kuin missään muualla.

– Meillä oltiin asiassa edellä aikoinaan ja ymmärrettiin, mikä hyöty on, jos ajetaan keskellä kaupunkia, Mäntylä sanoo.

Nyt kaupunkierikoiskokeet ovat asettuneet jo osaksi MM-ralleja Suomessa ja muualla. Jokaisella rallilla on oma kaupungissa ajettava erikoiskokeensa, joka järjestetään yleisesti torstaina ensimmäisenä erikoiskokeena.

– Rallien promoottori on tajunnut, miten hyvä erikoiskoe on ja saanut asian myytyä kaikkiin ralleihin.

Kaupunkierikoiskokeet ajetaan Barcelonassa, Buenos Airesissa, Meksikossa, Saksassa ja Turkissa. Joihinkin ralleihin, kuten Monte Carloon, kuuluu myös seremoniallisia startteja. Portugalissa ja Sardiniassa kierretään moottorirataa kaupungissa ja Ruotsissa ajetaan raviradalla.

Harjun erikoiskoe tuo rallin keskelle kaupunkia. Esimerkiksi Sardiniassa erikoiskoe ajetaan etäällä kaupungista, jolloin ajo ei hyödytä isäntäkaupunkia.

– Kun ralli on ajettu, suurin osa yleisöstä jää kaupunkiin esimerkiksi syömään. Se tuo sykettä ja rahaa. Kuskitkin tajuavat, että erikoiskoe tuo auton valmistajalle ekstrakatsojia, Mäntylä sanoo.

Harjun erikoiskoe eroaa Mäntylän mukaan muista kaupunkierikoiskokeista siinä, että se ei ole keinotekoinen, vaan olemassaolevan kaupungin kaduille vedetty.

– Koko MM-sarjan kannalta Harjun erikoiskoe on oikein onnistunut.

Harjun erikoiskoe ajetaan jälleen tänään perjantaina klo 20.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen verkko 1 kk / 6 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .