Helsinki–Tallinna-tunnelin hinta-arvio lähes kaksinkertaistui, maksaisi 13–20 miljardia

Liikenne Suomenlahden ali pääsisi alkamaan vuonna 2040.

Helsingin ja Tallinnan välille kaavailtu rautatietunneli maksaisi 13–20 miljardia euroa, selviää FinEst Link -projektin tuloksista. Hinta-arvio on liki kaksinkertaistunut aiemmasta.

Tunnelihanke on mahdollista toteuttaa julkisen ja yksityisen sektorin kumppanuusmallilla, jossa yksityinen sektori rahoittaa tunnelin rakentamisen. EU-rahoitusta tarvitaan 40 prosenttia kustannuksista.

Selvityksessä päädyttiin tunnelilinjaukseen, joka kulkee Helsinki-Vantaan lentokentältä Tallinnan Ülemisteen. Suomen puolella olisi kolme maanalaista henkilöliikenneasemaa: Helsingin keskusta, Pasila ja pääteasemana Helsinki-Vantaan lentokenttä.

Rautatieyhteys Helsingistä Tallinnaan tulisi matkustajien ja rahtiliikenteen käyttöön vuonna 2040. Rakennustyöt alkaisivat vuonna 2025.

Vertailukohdaksi tunnelille on nostettu esiin Englannin kanaalin alittava Eurotunnel sekä Ruotsin ja Tanskan välillä kulkeva Juutinrauman silta.

Suomenlahden alittavan tunnelin kannattajat ovat muistuttaneet, että vuonna 2000 valmistunut Juutinrauman silta teki Kööpenhaminan ja Malmön alueesta Pohjoismaiden talousmoottorin.

Soraäänet ovat sitä vastoin korostaneet, että Helsinki ja Tallinna ovat syrjäisempiä ja väestöpohjaltaan pienempiä kuin Englannin kanaalin ja Juutinrauman lähialueet.

Peruskallio otollinen paikka tunnelille

Maaperätutkimuksissa on aiemmin havaittu, että Suomen peruskallio jatkuu Suomenlahden alla melko yhtenäisenä Viron rannikolle asti.

Peruskallio on tunnelien rakentamisen kannalta otollista. Tallinnan edustalla peruskallio kuitenkin laskee syvemmälle, ja sen päällä on vettä läpäisevää hiekkakiveä.

Ongelmia saattaisivat olla myös Suomenlahden merenpohjassa olevat hiekan ja saven täyttämät laaksot, jotka eivät ole kivettyneet. Aiemmin on arvioitu, että tunnelin pitäisi laaksojen kohdalla painua melko syvälle.

Helsinki–Tallinna-tunnelia on perusteltu sillä, että se liittäisi Suomen rautatieverkon suunniteltuun Rail Baltica -rataan. Tuo rata on tarkoitus rakentaa Tallinnasta Varsovaan. Myöhemmin Rail Baltica yhdistyisi osaksi EU:n kaavailemaa koko unionin kattavaa nopeaa raideverkkoa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Vapaavuori: Tunneli ei yksinään kannattava

Olisiko Helsingin ja Tallinnan välinen rautatietunneli kannattava? – Selvityksen tuloksista kerrotaan tänään

Uusimmat

Kotimaa

Paperialan viime hetken neuvottelut jatkuvat, kikytykselle toivotaan loppua Jämsässä: "Porukka on vahvasti lähdössä lakkoon tarvittaessa"

Teollisuusliitto laajentaa sahojen ja vaneritehtaiden lakkoa kolmiviikkoiseksi

Ex-suurlähettiläs René Nyberg Jyväskylässä: "Tammisunnuntailla on vahva historiallinen kaiku" – Lue juhlaesitelmä kokonaisuudessaan

Pohjois-Savossa palanut viikonloppuna kaksi mökkiä, epäillään tahallaan sytytetyiksi

Peltiä ruttuun risteyskolarissa Palokassa – pelastuslaitos varoittaa liukkaasta ajokelistä

Kiinan ryhmämatkailun kiellosta tulossa suonenisku Suomenkin matkailualalle

Väestökehityksen asiantuntija piirsi maakunnat uusiksi – Keski-Suomen liitossa ei hurrata Sisä-Suomen suuralueelle

Perussuomalaiset haluaa sääntömuutoksella PS-nuoret kontrolliinsa: "Sosiaalisessa mediassa on ollut puolueen vastaista toimintaa"

Kyläläiset raahasivat metsästä tuulenkaatoja 15000 euron edestä ja laittoivat rahat historiallisen talon remonttiin – Keski-Suomen vuoden kylä on "ehkä hiukan erikoinen"

Suomessa tavoitellaan Euroopan kulttuuripääkaupungin titteliä tällä kertaa kokonaisten maakuntien voimin – "Emme voi kilpailla keskenämme"

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.