Helsinki olisi maailman vilkkaimpia satamia Tallinnan-tunnelista huolimatta

"Kun esittelen lukuja maailmalla, niissä epäillään olevan pilkkuvirhe".

Helsinki pysyisi maailman vilkkaimpien satamien joukossa, vaikka Helsingin ja Tallinnan välille kaivettaisiinkin tunneli. Näin arvioi meriliikenteen asiantuntija Ulla Tapaninen.

Hänen mukaansa tunneliin päätyisivät esimerkiksi työmatkailijat, kun taas huvittelijat ja shoppailijat jatkaisivat seilaamista Suomenlahden aalloilla.

Juuri huvimatkat Helsingin ja Tallinnan välillä ovat kohottaneet maailman mittakaavassa piskuisen Helsingin maailman vilkkaimmaksi matkustajasatamaksi. Vuonna 2017 Helsingin satamien kautta kulki 12,3 miljoonaa matkustajaa. Seuraavaksi suurin oli Dover Britanniassa noin 11,7 miljoonalla.

– Onhan tämä maailmanluokassa ihan käsittämätön tilanne, kun katsoo Suomen, Viron ja Ruotsin asukasmääriä, sanoo Helsingin kaupungin erityisasiantuntija Tapaninen.

– Kun esittelen näitä kalvoja maailmalla, ihmiset luulevat, että minulla on pilkkuvirhe. He eivät edes vaivaudu korjaamaan, kun ajattelevat sen olevan itsestäänselvyys.

Tapaninen vastaa kaupungilla muun muassa Helsingin ja Tallinnan välisen liikenteen kehittämisestä. Hän on toiminut aiemmin vuosia professorina Turun yliopiston merenkulkualan koulutus- ja tutkimuskeskuksessa.

Helsingin satamissa matkustajamäärät kasvoivat viime vuonna 2,4 prosenttia vuodesta 2016. Nousua selitti etenkin Helsingin ja Tallinnan välisen matkustuksen vilkastuminen, jossa kasvua oli yli kolme prosenttia, Helsingin Satama kertoi. Kaupunkien välillä kulki yhdeksän miljoonaa matkustajaa, mikä on kolme neljäsosaa Helsingin matkustajaliikenteestä. Tukholman osuus oli vajaa viidesosa.

Kansainvälisten risteilymatkailijoiden määrä harppasi lähes 17 prosenttia uuteen ennätykseen. Risteilijöitä kiinnittyi Helsingin laitureihin 266 kappaletta, ja niistä asteli 478 000 matkailijaa.

Lisälähtöjä tulossa

Risteilymatkailijoita nähdään monissa muissakin maailman satamissa tuhansittain, mutta juuri arkipäiväistynyt matkailu Tallinnaan sekä tiiviit taloudelliset kytkökset ovat nostaneet Helsingin maailman vilkkaimmaksi.

Ulla Tapaninen huomauttaa, että esimerkiksi Välimerellä on paljon matkustajaliikennettä, mutta se ei ole keskittynyt muutamaan satamaan kuten Itämerellä. Etäisyydetkin ovat pidempiä.

– Jos mietitään vaikka matkaa Barcelonasta Roomaan, niin onhan se jo useamman päivän matka, Tapaninen pohtii.

Juuri nyt Helsingin ja Tallinnan välisen liikenteen uskotaan kasvavan entisestään. Työmatkat lisääntyvät, eikä huviristeilyiden suosion päättymistäkään ole helppo ennustaa, vaikka hintataso tasapäistyykin.

– Taloudellinen toimeliaisuus, joka tapahtuu molemmissa maissa, lisääntyy koko ajan, Tapaninen sanoo.

Helsingin Sataman matkustajasatamista vastaava johtaja Kari Noroviita kertoo, että laivayhtiöt kaavailevat lisäävänsä uusia lähtöjä kaupunkien välille.