Hittipeli Fortnite on laittanut nuorten lanteet heilumaan liikuntatunneilla – kouluissa pyritään pysymään lajivalinnoissa ajan hermolla

Liikunnanopettajat pyrkivät pysymään ajan hermolla, ja se näkyy oppitunneilla laajana kirjona uusia liikuntalajeja. STT:n kyselyyn vastanneiden 68 peruskoulun vastauksissa kerrottiin, että koulujen liikuntatunneilla harjoitellaan muun muassa parkouria ja värikuulasotaa.

Helsingin Saksalaisen koulun liikunnanopettaja Mikael Nevalaisen mukaan tanssi ja musiikkiliikunta ovat olleet jo jonkin aikaa nouseva trendi liikunnanopetuksessa. Trendiä on puskenut osaltaan eteenpäin jättisuosion saavuttanut verkkopeli Fortnite. Nevalainen kertookin opettajien pohtineen sosiaalisessa mediassa paljon, miten erilaisia tietokone- ja konsolipelejä voitaisiin hyödyntää myös opetuksessa.

–  Jotkut opettajat ovat laatineet koreografiakokonaisuuksia Fortniten liikkeistä. Tällaisten asioiden esille nostaminen lisää luottamusta: nuorille näytetään, että pelaamista arvostetaan ja heidän vapaa-ajastaan koulun ulkopuolella ollaan kiinnostuneita, Nevalainen kertoo.

Fortniten tanssivillitys näkyy myös Sallassa Sallatunturin koulussa, kertoo liikunnanopettaja Heljä Hoikkaniemi.

–  Ysin pojat ovat pyytäneet, että tanssitaan. He ovat myös ehdottaneet, että voisivat tehdä Fortnite-esityksen. Peli on saanut lanteet heilumaan.

Uudet lajit voivat korvata vanhoja

Sallatunturin koulun lajikirjo oli STT:n kyselyn värikkäimmästä päästä. Hoikkaniemi kertoo liikuntatunneilla olevan aktiviteettia aina kylpylässä käymisestä joogaan, lasketteluun, pilkkimiseen ja e-urheiluun.

Hoikkaniemen mukaan lajien poistuminen opetussuunnitelmasta – uintia lukuun ottamatta – antaa mahdollisuuksia monipuolisempaan tekemiseen ja oppilaiden toiveiden parempaan kuunteluun. Esimerkiksi joulun alla väsyneet oppilaat saivat rentoutua liikuntatunnilla joogan parissa.

Sallatunturin koulun oppilaat ovat myös käyneet ulkoiluttamassa vanhuksia liikuntatunnilla.

–  Oppilaat ulkoilevat pareittain pyörätuolissa olevan tai muuten avustettavan vanhuksen kanssa. Kävellessä kuulee hyviä keskusteluja ja hyvää huumoria.

Myös Nevalaisen oppitunneilla on kokeiltu laajaa kirjoa lajeja aina skeittauksesta aikidoon ja tankoakrobatiaan. Uusilla lajeilla voidaankin korvata osin niin sanotut perinteiset lajit.

–  Parkour voi korvata monelta osin esimerkiksi telinevoimistelua. Yritämme koko ajan elää ajassa ja lukea oppilaita. Uutta lajia tulee koko ajan tarjolle, eikä opettaja ole jokaisen uuden lajin ammattilainen, joten seuroista ja yhdistyksistä on tässä apua.

–  On tärkeää, että seurojen kanssa tehtävä yhteistyö on aktiivista muutenkin kuin kilpaurheilun osalta.

Laji on väline

Vaikka lajeja löytyy joka lähtöön, kertovat molemmat liikunnanopettajat perinteisten pallopelien, kuten salibandyn ja jalkapallon, olevan edelleen nuorten suosiossa.

–  Uusia juttuja tulee, kuten keilailu ja frisbeegolf, mutta sitten palataan vanhaan. Välillä on valinnaisen liikunnan ryhmiä, joissa haluttaisiin pelata kaikilla tunneilla sählyä, Hoikkaniemi kertoo.

Nevalainen muistuttaa, ettei laji itsessään ole tärkeä, vaan ainoastaan väline opetustavoitteiden saavuttamiseen.

–  Ulkopuolelta katsovalle kyse voi olla vain lajivalinnasta, mutta se perustuu pitkälti opettajan ammattitaitoon ja suunnitelmalliseen opetustyöhön. Moni asia, kuten oppilasryhmän dynamiikka, vaikuttaa lajivalintaan.

Kilpaurheilu ja koululiikunta erikseen

Nevalainen ja Hoikkaniemi kertovat varsinaisen kilpailemisen vähentyneen liikuntatunneilla, eivätkä nuoretkaan innostu järin paljon kilpailemisesta. Sallatunturin koulussa esimerkiksi hiihto- ja yleisurheilukilpailut on lopetettu.

Nevalaisen mukaan koululiikunta ja kilpaurheilu eroavat toisistaan siinä, että koululiikunnassa ei ole tarkoitus kilpailla tai vertailla ihmisiä. Hän kuitenkin painottaa, ettei koululiikunnan ja kilpaurheilun välille tule tehdä vastakkainasettelua, vaan edistää niiden yhteistyötä.

–  Koululiikunnasta voitaisiin saada kilpaurheiluun monipuolisia liikkujia, jotka haluavat kokeilla eri lajeja. Kilpaurheilusta voitaisiin saada liikuntatunneille ihmisiä, jotka innostaisivat muitakin liikkumaan. Se taas vahvistaisi suomalaista liikuntakulttuuria.

Molemmat liikunnanopettajat huomauttavat, että myös kilpailusta pitäville pyritään tarjoamaan kisatilanteita.

–  Se taas on eri juttu, että korostetaanko kilpailua, Nevalainen sanoo.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.