Homotulkinta lopetti seurakuntien yhteistyön

Toivakan helluntaiseurakunta ja evankelis-luterilainen seurakunta ovat päättäneet yhteistyönsä ainakin väliaikaisesti. Seurakuntien yhteisessä tiedotteessa kerrotaan, että taustalla ovat erilaiset näkemykset Raamatun tulkinnasta, erityisesti puhuttaessa sukupuolineutraalista avioliitolaista.

Asia on noussut ajankohtaiseksi, kun Toivakan seurakunnan kirkkoherra Panu Partanen on toivottanut homoseksuaaliset pariskunnat ja yksittäiset ihmiset tervetulleiksi seurakunnan toimintaan.

– Kyseessä ovat niin isot näkemyserot Raamatun ymmärtämisestä ja tulkitsemisesta, että yhteistyössä kannattaa ottaa aikalisä ja miettiä, mitä tämä oikein tarkoittaa, sanoo helluntaiseurankunnan pastori Miika Huotari.

Onko Raamattu Jumalan puhetta?

Partasen mukaan erimielisyyksien ydin löytyy siitä, voidaanko Raamattua tulkita aikaan sidottuna.

– Pitääkö esimerkiksi homoseksuaalisuus ja vaikkapa naisten asema ymmärtää yhteiskunnallisina asioina, jotka on sidottu antiikkiin tai Jeesuksen aikaan, vai onko Raamattu kaikilta osiltaan samaa Jumalan sanaa ajasta aikaan, Partanen sanoo.

– Teologina ja pappina pystyn oman koulutukseni perusteella arvioimaan, että Raamatussa on myös aikaan sidottua materiaalia, mitä pitää tutkia kriittisesti.

– Lisäksi on uskon ytimessä olevia asioita. Niistä ajattelemme helluntailaisten kanssa pääosin samalla tavalla.

Huotari tulkitsee Raamattua suoraviivaisemmin.

– Meidän näkemyksemme mukaan Raamattu on Jumalan sanaa, Huotari sanoo.

– Haluamme nostaa oppimme ja elämämme eettis-moraaliset perusteet Raamatusta ja elää niiden mukaan.

– Jos emme voi luottaa Raamattuun kokonaisuudessaan Jumalan inspiroimana sanana, niin voimmeko sitten olettaa, että meidän kristittyjen hapuilu Jumalan ymmärtämiseen olisi sen pätevämpää kuin muittenkaan ihmisten hapuilu.

"Kipeä ratkaisu"

Partanen sanoo, että sek­suaalinen suuntautuminen on ihmisten oma asia.

– Me hyväksymme homot joukkoomme samalla tavalla kuin kaikki muutkin, Partanen sanoo.

– Ihmiset vastaavat asioistaan ilman meidän ohjaustamme. En näe yksioikoisesti synniksi sitä, että kaksi samaa sukupuolta olevaa ihmistä haluaa elää yhdessä.

Partanen kuitenkin muistuttaa, että Toivakan seurakunnassa toimitaan joka tapauksessa kirkon opetuksen mukaan.

– Menemme edelleen vanhan avioliittolain mukaan eli tällä hetkellä kirkossa voidaan pitää vapaaehtoinen rukoushetki, jos kyseessä on rekisteröity parisuhde.

– Sitä ei voi kuitenkaan rinnastaa vihkimiseen.

– Näitä asioita on nyt käsitelty eduskunnassa, ja aikanaan ne tulevat kirkon keskusteluun ja päätöksentekoon.

Huotarin mukaan on valitettavaa, että hyvä ja hedelmällinen yhteistyö on nyt päättynyt ainakin väliaikaisesti.

– Kyseessä on kipeä ratkaisu, mutta kaikissa asioissa ei pysty tekemään kompromissia, Huotari sanoo.

– Haluamme seisoa vahvasti sen puolesta, mihin me uskomme.

Tulevaisuutta Huotari ei uskalla ennustaa.

– Juuri nyt täytyy antaa pölyn laskeutua.

Partanen painottaa, että seurakuntien välillä on edelleen keskusteluyhteys.

– Vaikka kyseessä onkin tärkeä periaatteellinen kysymys, niin haluan olla positiivinen tulevaisuuden suhteen. Ajan myötä asian selkiytyvät, Partanen uskoo.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 9,90 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .