Hyvä liikunnanopettaja ei moiti eikä vertaile – opettajan tehtävä on järjestää tunnit niin, että heikoimmatkin uskaltavat yrittää

Liikunnanopetus: Kilpailemisesta ja vertailusta pyritään eroon.

Monella on jäänyt kouluajasta mieleen ikäviä muistoja liikuntatunneilta. Miksi juuri liikuntatunnit nostavat tunteet pintaan, Normaalikoulun entinen rehtori ja liikunnanopettaja, opetusneuvos Heikki Parkatti?

– Liikuntatunnilla tekeminen tulee iholle, lähelle persoonaa. Jos tilanne on huonosti organisoitu, lapsi voi joutua epämiellyttävään tilanteeseen. On kuin laitettaisi näyttelemään, vaikka ei haluaisi eikä olisi annettu edes roolia.

Parkatti on yksi ensimmäisistä Jyväskylän yliopiston akateemisen liikunnanopetuksen vuosikurssilaisista 50 vuoden takaa. Eilen kolmisenkymmentä vuonna 1968 aloittanutta kokoontui Jyväskylän yliopistolle alumnitapahtumaan. Konkareiden työkokemuksia olivat kuuntelemassa tänä vuonna aloittaneet fuksit.

Liikuntapedagogiikan opin

not aloittanut Emelie Rancken arvioi, että liikuntatunnit herättävät muistoja aineen kehollisuuden takia.

– Tilanne on erilainen kuin teoreettisilla tunneilla, joissa ehkä vain vastataan opettajien kysymyksiin.

Ranckenin mukaan hyvä opettaja on helposti lähestyttävä, innostava ja sellainen, joka painottaa liikunnan iloa. Hän kiittää myös uutta opetussuunnitelmaa, jossa ei korosteta kilpailua, vaan liikkumista sinällään.

Liikuntapedagogiikan fuksi Eelis Hirvinen arvioi, että lapsi voi kokea liikunnan negatiivisesti, jos hänen aiemmat kokemuksensa ovat kielteisiä eikä ympäristö ole tukenut liikkumista.

– Tosi pienillä on tabletit ja kännykät, eikä normaaliin leikkiin ja liikkumiseen kavereiden kanssa jää ehkä aikaa.

Parkatin mielestä pahinta on nolata oppilas julkisesti.

– Hyvä opettaja osaa antaa kaikille oikeantasoisia tehtäviä. Hyvät oppilaat eivät tarvitse kuin suunnan, mutta eniten energiaa opettajalta tarvitaan innostamaan heikoimmin pärjääviä, oli oppiaine mikä hyvänsä.

Testauksetkin pitäisi Parkatin mukaan järjestää niin, että oppilas ymmärtää, ettei kysymys on vertailusta tai kilpailusta.

– Oppilaiden ei tulisi olla muiden kritiikille alttiina. Tärkeää on myös ymmärtää, että testausten tavoitteena on antaa hänelle itselleen tietoa. Jos ryhmässä on liikaa oppilaita ja aikaa liian vähän, siitä voi seurata vertailua ja kilpailua.

Hän muistuttaa myös, että osalla lapsista on kilpailuvietti, kun taas toiset eivät ole lainkaan kilpailumielisiä.

–  Jokaisen tulisi tietää, että liikkuu itseään eikä muita varten.

 

Lappeenrannan silloisessa kauppaoppilaitoksessa tytöille ja pojille liikuntaa opettanut Ann-Mari Mäkelä sanoo, että kilpaileminen on korostetussa asemassa koululiikunnassa sen takia, että liikunta on ollut miesvoittoista ja miehet ovat kovia kilpailemaan.

– Senaikaisesta opetussuunnitelmasta välittämättä minimoin liikuntatunneillani metrin ja sekuntikellon käytön. Sen sijaan teimme opiskelijoiden kanssa yhdessä lukuvuoden liikuntaohjelman. Opiskelijat toivoivat tutustumista erilaisiin lajeihin, kuten aerobiciin, miekkailuun tai jousiammuntaan. Mittaamista ja kilpailua he eivät halunneet.

 

Merja Hauvala opetti liikuntaa 30 vuotta Mäntyharjun yläasteella ja lukiossa.

– Itsestä tuntui, että suurin osa lapsista nautti liikkumisesta ja sai miellyttäviä kokemuksia. Varmasti sekin vaikutti, että opetin maaseutukoulussa ja lapset olivat tottuneet liikkumaan.

Hauvalan mukaan liikuntatunnit ovat muuttuneet yhä enemmän siihen suuntaan, että oppilaat nähdään yksilöinä ja mittaamista ja kilpailua on vähennetty.

– Toisaalta on myös lapsia, jotka haluavat tietää esimerkiksi, mikä on heidän sadan metrin aikansa nyt, jotta he voivat seurata omaa kehitystään. Sitten kun he ovat saaneet parannettua aikaansa, ovat he tosi onnellisia.

Haluton liikkuja yritettiin Hauvalan mukaan saada innostumaan, mutta jos se ei onnistunut, hänellä oli mahdollisuus tehdä tunnin aikana jotain muuta, esimerkiksi luistelun sijaan hiihtää.

– Vastuu on kuitenkin aina opettajalla, jos oppilas vaikka loukkaantuu yksin liikkuessaan.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa kuukauden tarjousjakso alla olevasta linkistä. Saat käyttöösi kaikki digipalvelumme sekä näköislehden.

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .