Ikuisuushankkeeksi parjattu länsimetro käynnistyy viikon kuluttua

Bussiliikenne jatkaa ennallaan tammikuun alkuun.

– Tervetuloa Espooseen! Seuraavan kerran tänne pääsee metrolla, Espoon kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä julisti perjantaiaamuna tiedotustilaisuudessa.

Länsimetro alkaa kuljettaa matkustajia Helsingistä länteen ja takaisin ensi viikon lauantaina.

Ensimmäinen juna lähtee matkaan Espoon Matinkylästä kohti Helsingin Vuosaarta aamulla kello 5.09.

Metrojunat ovat kulkeneet viikkojen ajan aikataulun mukaisesti länsimetron tyhjillä asemilla.

– Tällä on kasvatettu kokemusta kuljettajille ja valvomohenkilökunnalle, että liikenne olisi mahdollisimman luotettavaa sen alkaessa, Helsingin kaupungin liikennelaitoksen (HKL) toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski sanoo.

Lehmuskosken mukaan maanantaina päättynyt koeajojakso sujui moitteitta. Metrojunien aikataulujen pitävyyttä Lehmuskoski ei kuitenkaan "voi absoluuttisesti tietää".

– Koeajojen perusteella arvioin, että ne olisivat luotettavia.

"Jotkut sentään valmistuu"

Alkuperäisen suunnitelman mukaan länsimetron piti olla käytössä jo syksyllä 2014. Aikanaan liikennöinnin arvioitiin alkavan vuonna 2015 ja sittemmin vuoden 2016 syksyllä.

Vuonna 2009 alkanut louhintavaihe oli vaikea, mutta siitä selvittiin vielä varsin hyvin, sanoo Länsimetron hallituksen puheenjohtaja Olli Isotalo. Länsimetron budjetti ja aikataulut repesivät asemien rakennusvaiheessa.

– Ajateltiin, että on helppoa rakentaa talo tunneliin. Mutta tämähän ollut rakennusteknisesti kaikkea muuta, Isotalo sanoo.

Haasteita oli myös käyttöönotossa. Viime kesänä ilmeni, että metron paloturvallisuus ei ollut riittävällä tasolla. Sittemmin junien koeajot keskeytyivät milloin sähköjärjestelmän ylikuormittumiseen, milloin vaihdevikaan.

– Puutteita oli paljon lukumäärällisesti. Ei mitään suurta, mutta paljon, Länsimetron toimitusjohtaja Ville Saksi summaa kulunutta vuotta.

Länsimetroa ehdittiin humoristisesti verrata muun muassa Barcelonassa vuodesta 1882 lähtien rakennettuun Sagrada Familia -kirkkoon. ”Jotkut meistä sentään valmistuu”, luki penkkarirekan banderollissa keväällä.

Ruoholahti–Matinkylä-välin hinnaksi tuli noin 1,2 miljardia euroa, mikä on satoja miljoonia alkuperäistä arviota suurempi.

Ruuhkavuorot 2,5 minuutin välein

Metroa ajetaan kahdella linjalla, jotka kulkevat Matinkylästä Vuosaareen ja Espoon Tapiolasta Helsingin Mellunmäkeen. Linjojen yhteisellä osuudella Tapiolan ja Helsingin Itäkeskuksen välillä ruuhka-ajan vuoroväli on 2,5 minuuttia. Hiljaisina aikoina metron vuoroväli kasvaa yhteisellä osuudella viiteen minuuttiin.

Helsingin seudun liikenne (HSL) pitää metron käynnistymisestä huolimatta bussiliikenteensä ennallaan tammikuun alkuun asti. Tammikuun kolmantena päivänä bussit siirtyvät ajamaan metron liityntäliikennettä.

Länsimetro on kulkenut louhintavaiheesta asti vastatuulessa

Ensimmäinen vaihe, Ruoholahti-Matinkylä

–  Matkustajaliikenne länsimetron ensimmäisellä osuudella käynnistyy lauantaina 18. marraskuuta.

– 14 kilometriä pitkä osuus sisältää kahdeksan uutta asemaa Helsingin ja Espoon alueella.

– Metro kulkee 14 kilometrin matkan maan alla kahdessa rinnakkaisessa tunnelissa.

– Rakentaminen alkoi vuonna 2009 Helsingin puolella ja Espoossa vuonna 2010.

– Alkuperäisen arvion mukaan ensimmäisen vaiheen piti valmistua vuonna 2014, mutta tuolloin vasta louhintatyöt saatiin päätökseen.

– Aikatauluja lykättiin ensin vuoteen 2015, josta tavoiteavajaispäivää siirrettiin elokuulle 2016.

– Alkukesällä 2016 länsimetron järjestelmien koekäytössä havaittiin ongelmia, jotka lykkäsivät avajaispäivää.

– Marraskuussa 2016 kerrottiin länsimetron ensimmäisen vaiheen kustannusarvion noususta yhteensä 1 186 miljoonaan. Alkuperäinen hintalappu oli 714 miljoonaa.

– Marraskuussa irtisanottiin myös toimitusjohtaja Matti Kokkinen. Kokkisen tilalle nousi rakennusinsinööri Ville Saksi.

– Metroliikennettä testattiin yhdessä pelastusviranomaisten ja rakennusvalvonnan kanssa. Muun muassa paloliukuovien kanssa ilmenneitä ongelmia korjattiin.

– Metron asemat ja rata luovutettiin HKL:n hallintaan lokakuussa.

– Länsimetro läpäisi HKL:n koeajojakson marraskuun alussa.

– Lokakuussa 2017 julkaistun selvityksen mukaan aikataulujen seuranta ei länsimetron rakentamisen loppuvaiheessa ollut riittävää ja yksittäiset urakat kasautuivat.  Käyttöönottovaiheen laajuutta ei myöskään osattu ennakoida, eikä sen toteutusta oltu suunniteltu riittävästi.

Toinen vaihe, Matinkylä-Kivenlahti

– Länsimetron toisessa vaiheessa metrolinjaa jatketaan seitsemän kilometriä ja Espooseen rakennetaan viisi uutta asemaa.

– Toisen vaiheen louhinnat ovat loppusuoralla.

– Länsimetron toimitusjohtaja Ville Saksi arvioi toukokuussa Länsiväylä-lehdelle, ettei toisen vaiheen valmistuminen vuonna 2020 ole "missään skenaariossa mahdollinen".

– Toisen vaiheen on arvioitu maksavan noin 767 miljoonaa.

Lähteet: HSL, HKL ja Länsimetro Oy

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.