Jämijärven turman syy syntyi pitkän ajan kuluessa – lentäjällä puutteellinen koulutus

Jämijärven viimekeväisen lento-onnettomuuden välitön syy oli koneen oikean siiven siipituen nurjahtaminen, ilmenee Onnettomuustutkintakeskuksen tutkintaselostuksesta.

Nurjahtamiseen vaikuttava voima syntyi, kun suurella nopeudella lentäneen koneen vauhti hidastui nopeasti ja nokka kääntyi alas. Lentokone menetti ohjattavuutensa ja alkoi pyöriä pystyakselinsa ympäri syöksykierteen kaltaisessa liikkeessä. Siipi kääntyi hyppyovea vasten, mikä esti poistuminen varsinaisen hyppyoven kautta.

Siivessä oli pitkän ajan kuluessa syntynyt väsymismurtuma. Koneeseen kohdistunutta kuormitusta oli lisännyt se, että laskuvarjohyppytoiminnassa koneelle aiheutui runsaasti nousuja ja laskuja. Konetta lennettiin usein kuormattuna lähes sen maksimipainoon.

Selostuksen mukaan tapahtuneeseen vaikutti myös ohjaajan vähäinen lentokokemus tehokkaalla potkuriturbiinikoneella sekä puutteellinen koulutus koneen kuormauksesta.

Lentokone oli koottu rakennussarjasta, ja sen siipiin oli tehty rakenteellisia muutoksia. Selostuksessa arvioidaan, että ne lisäsivät siipitukiin vaikuttavia voimia, joiden vaikutusta ei ollut selvitetty.

Onnettomuustutkintakeskus ei raportissaan ota kantaa siihen, miten turvallista itsekoottujen koneiden käyttö hyppytoiminnassa on.

– Harrasterakenteisten koneiden käyttäminen tämmöisessä toiminnassa on aika harvinaista, kertoo johtaja Veli-Pekka Nurmi Onnettomuustutkintakeskuksesta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Jämijärven lentoturman tutkinta oli poikkeuksellisen vaikea