Järjestö: Tällä suomalaismainoksella yhteys huumeisiin - katso kuva

Viitataanko viereisessä kuvassa näkyvässä mainoksessa mielestäsi huumeisiin?

Tätä mieltä on nimittäin Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry, jonka mielestä Olvi mainostaa uutta Leguana-lonkeroaan luomalla mielikuvia kannabikseen. Leguana-lonkeron mainoksia on myös ympäri Jyväskylää. 

Järjestön mukaan Olvi yhdistää vitsikkäästi uutuuslonkeron mainoslauseen "Legualize!" kannabikseen, jonka laillistamisen puolesta on jo vuosikymmenten ajan kampanjoitu tunnuksella "Legalize".

EHYT ry sanoo, ettei sloganin yhteyttä kannabikseen tarvitse edes hakemalla hakea.

"Kun Leguana-lonkeron sloganin "legualize!" kirjoittaa internetin hakukoneeseen, saa tarjolle vähemmän tietoa lonkerosta, mutta melkoisen määrän aineistoa kannabiksesta. "Legalize it" tunnetaan myös reggaeklassikkona, jossa vaaditaan kannabiksen vapauttamista", järjestö sanoo.

Olvin markkinointijohtaja Olli Heikkilä kiistää järjestön väitteet Helsingin Sanomien verkkosivuilla. Hänen mukaansa yhtiöllä ei ole tullut mieleenkään, että mainos yhdistyisi kannabikseen.

–·En käytä kannabista, eikä täällä kukaan muukaan. Me myymme lonkeroa, Heikkilä sanoo lehden haastattelussa.

Sosiaali- ja terveysministeriössä on valmisteltu lakiesitystä, jossa alkoholin mielikuvamainonta kiellettäisiin samaan tapaan kuin Ranskassa. 

"Olvin mainoskampanja on erinomainen esimerkki siitä, miksi lainsäädäntömuutoksia tarvitaan. Myyvien mielikuvien hakeminen laittomista huumeista on kaikkea muuta kuin vastuullista alkoholimainontaa", EHYT ry toteaa.