Järjestöt: Lähiopetuksen vähentäminen näkyy hoitajaopiskelijoiden taidoissa

Hoitajaopiskelijoilla on työharjoitteluun tullessaan entistä heikommat tiedot ja taidot, sanovat hoitoalan järjestöt Super ja Tehy. Ne arvioivat, että syynä on lähiopetuksen vähentyminen alan oppilaitoksissa – erityisesti toisen asteen koulutuksessa, mutta myös ammattikorkeakouluissa.

– Opiskelijat tulevat entistä raakileempina työssäoppimiseen. Tällä hetkellä, kun työssä on tiukkaa, jäsenemme kokevat sen tosi raskaaksi, sanoo Superin puheenjohtaja Silja Paavola.

– Toki harjoittelussa opitaan tulevan ammatin taitoja, mutta valmiudet harjoitteluun tuntuvat aika-ajoin olevan aika pinnalliset, muotoilee Tehyn tutkimuspäällikkö Juha Kurtti.

Toisen asteen ammatilliset oppilaitokset kouluttavat lähihoitajia, ammattikorkeakoulut sairaanhoitajia.

Hyvinvointialan liitto on saanut jäseniltään palautetta puutteista myös jo valmistuneiden lähihoitajien osaamisessa, kertoo johtava elinkeinoasiantuntija Aino Närkki. Opiskelijat osaavat hänen mukaansa entistä heikommin esimerkiksi matematiikkaa.

– Ei osata laskea prosenttilaskuja ja tämäntyyppistä, mitä varsinkin lääkkeiden kanssa tarvitaan.

Paavolan ja Kurtin mukaan erityisesti opiskelijoiden teoriaosaamisessa on parantamisen varaa.

Ongelmat eivät näy kaikissa työpaikoissa. Apulaisosastonhoitaja Kirsi Mustalammi pitää helsinkiläiseen Haartmanin sairaalaan tulevia opiskelijoita jopa entistä parempina.

– Näkee, että hoitoalalle on enemmän hakijoita ja porukka on karsitumpi kuin ehkä jossain vaiheessa on ollut.

Sairaanhoitajaliiton puheenjohtaja Nina Hahtela puolestaan toteaa, että opiskelijoiden osaamisen heikentymisestä on puhuttu aina, kun koulutusta on muutettu.

Lähiopetuksen vähentyminen huolettaa silti myös Sairaanhoitajaliittoa.

– Meillä on kuitenkin erilaisia oppijoita, sanoo Hahtela.

Lähiopetus korvautuu muulla

Lähiopetus on vähentynyt toisella asteella oletettavasti osittain taloudellisista syistä ja osittain se on korvattu toisenlaisella opetuksella, arvioi asiantuntija Riikka Reina Ammattiosaamisen kehittämisyhdistyksestä (Amke).

– Sitä on kuitenkin hankala mitata. Lähiopetus-käsite on 70-luvulta ja ammatillinen koulutus on siinä välissä muuttunut aika paljon.

Moni ammattikorkeakoulun edustaja sanoo, että niin sanottua monimuoto-opiskelua on lisätty, mutta ei säästösyistä.

– Aika vähän opimme siitä, että joku opettaa. Jos itse opiskelemme asiaa yhdessä kavereiden kanssa ja mahdollisesti opetamme sen kavereillemme, sillä tavalla opimme varmasti paremmin, perustelee rehtori Kari Ristimäki Centriasta.

– Kaikki kädentaidot tietenkin opetetaan kontaktissa ja pienissä ryhmissä, vakuuttaa vararehtori ja koulutusjohtaja Pirjo Hakala Diakonia-ammattikorkeakoulusta.

Monessa ammattikorkeakoulussa rahoitusleikkauksiin on kuitenkin vastattu suurentamalla ryhmäkokoja.

Työelämän painoarvo nousee

Lähihoitajaopiskelijoiden taitojen vähyyttä selittää se, että ensimmäinen harjoittelu on entistä varhaisemmassa vaiheessa opintoja, huomauttaa Riikka Reina.

Työpaikoilla oppiminen on koulutuksessa koko ajan isommassa roolissa – mikä ei järjestöjen mukaan ole ongelmatonta.

– Taitojen oppiminen ei saa jäädä työelämän vastuulle, linjaa Sairaanhoitajaliiton Hahtela.

– On paljon työpaikkoja, jotka eivät halua ottaa enää opiskelijoita, koska se kuormittaa niin paljon, sanoo Superin Paavola.

Harjoittelupaikkojen tarjoamishalukkuutta vähentää Aino Närkin mukaan se, että työnantajat saavat siitä varsin pienen korvauksen.

– Tänä päivänä, kun ollaan hoidon ja hoivan tuottamisen osalta muutenkin tiukilla, opiskelija ei välttämättä saa harjoittelupaikassa ihan sitä, mitä hänen pitäisi tulevan ammattinsa rakentamiseksi saada.

Monen mielestä on tärkeää pitää työelämän ja oppilaitoksen yhteys elävänä ja lisätä opettajien läsnäoloa. Kirsi Mustalammi arvioi kuitenkin, että opettajien panos on nyt entistä pienempi.

– Kun työpaikoilla tapahtuva oppiminen on lisääntynyt, voi olla, että tuen siirtyminen työpaikoille ei ole tapahtunut samassa suhteessa, myöntää Amken Riikka Reina.

Hän korostaa, että hyviäkin esimerkkejä on. Esimerkiksi Lahdessa lähihoitajaopiskelijoilla on Päijät-Hämeen keskussairaalassa kaksi omaa hoitohuonetta, joissa he vastaavat potilaista opettajan ja työnohjaajan opastuksella.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 9,90 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .