Jenkkitankkeri kouluttaa suomalaisia ilmatankkaukseen

Suomalaiset hävittäjäohjaajat saavat ilmatankkauskoulutusta Pirkkalassa tällä viikolla. Koulutukseen osallistuu lennonopettajia ja valmiusohjaajia kaikista lennostoista. Ensimmäisten koulutettavien joukossa ovat ilmavoimien kansainvälisen valmiusyksikön lentäjät. Kansainvälisen yksikön ohjaajat tarvitsevat ilmatankkauskykyä, sillä osasto voidaan liittää osaksi monikansallista lento-osastoa kriisinhallintatehtävissä, jos niin erikseen päätetään.

Koulutuksessa on kaksitoista F-18 Hornet -hävittäjää ja noin 20 maahenkilöä. Tankkauskoneena on Yhdysvaltain Euroopan ilmavoimien Boeing KC-135 Stratotanker, joka saapui Suomeen lauantaina Britannian Mildenhallista. Tankkauskoulutus tapahtuu pääosin Tampereen pohjoispuolen ilmatilassa.

- Päivittäin lennetään yksi pitkä, ehkä 5-6 tunnin lentokierros, jossa tankkausta harjoittelee useampi ohjaaja. Taistelunjohto johtaa tankkerille parven eli neljä konetta kerrallaan. Polttoaineen siirto ei ole päätarkoitus vaan kontaktin otto tankkauskoneen ilmatankkausjärjestelmään, kertoi majuri Timo Herranen Ilmavoimien esikunnasta.

Hänen mukaansa toimitus ei ole teknisesti kovinkaan vaativa, kyseessä on ajokorin kaltaisen kelpuutuksen tuottaminen ja ylläpito tankkaustoimintaan. Tankkauskoneesta lasketaan "letku," jonka päässä on sulkapalloa muistuttava ohjauskori. Hävittäjä lentää koriin kiinni oman tankkausputkensa, jonka kautta kerosiini tulee paineella koneen säiliöihin.

Tankkaukset lennetään virka-ajan puitteissa ellei satu poikkeavaa. Suomalaisohjaajilla on tankkauslentojen ohella muitakin harjoituksia. Hyvällä säällä tankkausoperaation näkee maasta, jos sopivasti kohdalle sattuu. Lennot lennetään noin 2 000-10 000 metrin korkeudessa.

Tankkauskone lähtee perjantaina.

Koulutussopimus sisältää ilmatankkauskelpuutusten hankkimisen ja ylläpidon mahdollistavat palvelut vuosille 2009- 2011. Pirkkalan harjoituksen lisäksi ajanjaksolle on suunnitteilla kaksi peruskoulutustapahtumaa. Lisäksi kykyä ylläpidetään kansainvälisten harjoitusten yhteydessä, jolloin on myös annettu peruskoulutusta tankkaukseen, mutta uusien määräysten takia se ei enää onnistu.

Suomalaisia ohjaajia on koulutettu ilmatankkaukseen jo 2000-luvun alusta myös Suomessa. Edellisessä Suomessa pidetyssä koulutuksessa tankkauskoneena oli Englannin ilmavoimien VC-10 -kone.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.