Jopa 90 % uuden vuoden lupauksista epäonnistuu – miksi?

"Tänä vuonna jätän ruokavaliostani herkut pois ja pudotan painoani." "Tänä vuonna lopetan tupakan polton." "Tänä vuonna en tee heräteostoksia." "Tänä vuonna aloitan jonkin uuden harrastuksen." Ja kun vuosi on lopulta kulunut umpeen, muistuu mieleen se uudenvuodenlupaus, joka jäi tänäkin vuonna tekemättä.

Kuulostaako tutulta? Tutkimusten mukaan jopa 90 prosenttia uudenvuodenlupauksista epäonnistuu. Mikä avuksi?

Syitä siihen, etteivät tavoitteet toteudu, on useita. Ihmiset tekevät paljon asioita tiedostamatta, tavat istuvat sitkeästi ja muutos on vaikeaa.

Etenkin nykypäivän kiireinen elämänrytmi ja jatkuva ympäristöstä tulevien ärsykkeiden hallinta kuluttaa keskittymiskyvyn energiaa.

– Lupausten tekeminen, vaikka tupakanpolton lopettaminen tai painonpudotus vaativat tahdonlujuuden lisäksi paljon voimavaroja, joita tiukan työtahdin tai muun kuormituksen jälkeen ei enää välttämättä ole riittävästi, Terveystalon työterveyspsykologi Antti Kauppi kertoo.

Ravitsemusterapeutti Anette Palssa vahvistaa painonpudottamiseen liittyvät haasteet.

– Painonpudotuksen onnistumisen esteet liittyvät usein elämänhallintaan. Jos töitä tehdään 12 tuntia, nukutaan 6 tuntia ja loppuaika kuskataan lapsia harrastuksiin, ei voimia riitä enää keskittymään omaan kehoon ja tuntemuksiin.

Elämäntapamuutoksiin onkin varattava riittävästi aikaa, sillä pahatkin tavat kiinnittyvät arjen kokonaisuuteen, jossa asioita on helppo toistaa tuttuun tapaan tarkemmin ajattelematta.

– Useimmiten meillä on liian positiivinen kuva siitä, kuinka paljon voimme vaikuttaa. Uudenvuodenlupausten toteuttamisessa auttaa, jos osaa varautua myös vaikeisiin hetkiin ja ennakoida tilanteita, jolloin on erityisen altis antamaan periksi, Kauppi sanoo.

Näin onnistut:

– Laadi tavoitteesi realistisesti ja aseta itsellesi myös välitavoitteita.

– Kerro tavoitteesi lähipiirillesi avoimesti, ystävien sosiaalinen tuki on tärkeää.

– Älä yliarvioi omia voimiasi: varaudu matkalla kohtaamiisi vaikeuksiin, niin selviät helpommalla.

– Tunnista etukäteen tilanteet, jolloin tahdonvoimasi on koetuksella ja suunnittele miten selviät niistä.

– Pohdi ennen muutospäätöksen tekemistä, että onko elämäntilanteessasi kuormitustekijöitä, jotka vaatisivat käsittelyä.