Joulukinkkujen paistorasvasta dieseliä – näin voit osallistua kampanjaan

Tavoitteena on kerätä niin paljon rasvaa, että siitä valmistetulla dieselillä voisi ajaa kolme kertaa maapallon ympäri.

Joulukinkkujen paistorasvasta valmistetaan pian dieseliä. Suomalaiset voivat tulevana jouluna lahjoittaa kinkunpaistosta syntyvän rasvajätteen Kinkkutemppu-kampanjalle. Neste valmistaa lahjoituksista kierrätyspolttoainetta, dieseliä, joka luovutetaan hyväntekeväisyyteen. Tempauksella halutaan tehdä kiertotaloutta tutuksi ja havainnollistaa, kuinka jätteitä voidaan käyttää uudelleen.

Kinkkutempun idea on lähtöisin edunvalvontajärjestö Kemianteollisuudesta. Mukaan houkuteltiin joukko yrityksiä ja järjestöjä. Lassila&Tikanoja toimittaa rasvan keräysastiat ja hoitaa kuljetukset, Honkajoki käsittelee rasvan ja Neste valmistaa siitä dieseliä Porvoossa. Vesilaitosyhdistys muistuttaa, että kinkunpaistorasvaa ei pidä kaataa viemäriin.

– Yksikään kumppaneista ei odota hyötyvänsä tästä mitään rahallisesti, vaan kaikki lähtivät mukaan kokeilumielessä. Halusimme tehdä harjoituksen, jonka avulla voisimme testata kiertotalouden toimivuutta ja sitä, miten erilaisia materiaalivirtoja voidaan hyödyntää, kertoo valmiuspäällikkö Petri Ahola-Luttila Kemianteollisuudesta.

Tavoitteena on kerätä niin paljon rasvaa, että siitä valmistetulla dieselillä voisi ajaa kolme kertaa maapallon ympäri. Kampanjan hyväntekeväisyyskohde varmistuu myöhemmin.

Näin palautat rasvan

Palautuspisteitä tulee useita kymmeniä ympäri maata, ja ne sijaitsevat pääosin K-ryhmän ruokakauppojen tai Neste-liikenneasemien yhteydessä. Rasva neuvotaan palauttamaan seuraavasti:

1. Avaa ja huuhtele tyhjä maitopurkki.

2. Laita purkki tiskialtaan pohjalle.

3. Kaada rasva varovasti tölkkiin.

4. Sulje tölkki esimerkiksi teipillä.

5. Anna rasvan hyytyä viileässä ja vie se lähimpään keräyspisteeseen.

Kemianteollisuuden mukaan keskikokoisen kuuden kilon kinkun paistorasvalla voi ajaa noin kolme kilometriä henkilöautolla ja rasvajätteestä tuotetun polttoaineen hiilijalanjälki on jopa 90 prosenttia pienempi kuin tavallisen fossiilisen dieselin.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.