Junaliikenteen kilpailutuksen ensiaskel osui kuoppaan – ministeri Marin keskeyttää Etelä-Suomen taajamajunaliikenteen kilpailutuksen

Liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin (sd.) keskeyttää Etelä-Suomen taajamajunaliikenteen kilpailutuksen valmistelun. Asiasta kertoo liikenne- ja viestintäministeriö.

Ministeriö sanoo, ettei kilpailutuksen edellyttämiä yhtiöjärjestelyjä ole tehty. Yhtiöjärjestelyt tarkoittavat kalusto- ja kiinteistöyhtiöitä, joihin Etelä-Suomen taajamajunaliikenteessä käytettyä VR:n junakalustoa sekä varikko- ja asemakiinteistöjä oli määrä siirtää.

Liikenne- ja viestintäministeriön johtava asiantuntija Jani von Zansen sanoo, että yhtiöitä ei ehditty perustaa ennen kuin pääministeri Juha Sipilän (kesk.) hallitus jätti eroanomuksensa ja muuttui toimitusministeristöksi.

–  Yhtiöitä ei perustettu, kun edellinen hallitus lopetti toimintansa. Yksi syy kilpailutuksen valmistelun keskeyttämiseen on se, että näitä järjestelyjä ei ole tehty, von Zansen kertoo.

Viime kesänä arvioitiin, että yhtiöt olisivat toiminnassa vuodenvaihteessa.

Liikenne- ja viestintäministeriön järjestämän liikenteen kilpailutus oli määrä aloittaa juuri Etelä-Suomen taajamajunaliikenteestä. Etelä-Suomen taajamajunaliikenne kattaa sähkömoottorijunat, jotka kulkevat esimerkiksi Helsingistä Tampereelle, Lahteen, Kotkaan ja Kouvolaan.

Tarkoituksena oli, että kilpailutettu liikenne alkaisi Etelä-Suomen raiteilla kesällä 2022. Von Zansen ei osaa arvioida mahdollisia vaikutuksia koko junaliikenteen kilpailutukselle.

–  Meillä on parlamentaarinen liikennejärjestelmäsuunnittelu käynnistynyt 12 vuoden ajaksi. Rautatieliikenteen kokonaisuus ratkaistaan siinä, että mitä tapahtuu kehittämisen osalta.

–  Etelä-Suomen taajamajunaliikenteen kilpailutuksen tulevaisuudesta ei ole tällä haavaa tietoa, von Zansen jatkaa.

HSL:n kilpailutus jatkuu

Kilpailutuksen keskeytyksen taustalla on myös Helsingin seudun liikenteen (HSL) selvitys Järvenpään liittämisestä HSL:n toimivalta-alueeseen. Liitoksen myötä kilpailutettava kokonaisuus ja sen lipputulot muuttuisivat merkittävästi.

VR:llä on yksinoikeus Suomen henkilöjunaliikenteessä vuoden 2024 loppuun. Yksinoikeus ei koske HSL:n lähiliikennettä.

Suomessa liikennettä järjestää HSL pääkaupunkiseudulla ja liikenne- ja viestintäministeriö muualla maassa. HSL:n kilpailutus jatkuu edelleen ja sen on määrä valmistua ensimmäisenä Suomessa. Liikennöitsijä varmistunee keväällä 2020, ministeriö arvioi.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.