Tavarajunien "kolmioraide" haluttaisiin matkustajien käyttöön – jouduttaisi matkaa Helsinkiin 20 minuuttia

Keski-Suomen liitossa on herännyt idea, jolla junien matka-aika Jyväskylä–Helsinki-välillä nopeutuisi huomattavasti.

Junat voisivat ohittaa Tampereen pysähtymättä jo olemassa olevaa raidetta pitkin. Neuvotteluja uuden reitin hyödyntämisestä aiotaan käydä jo tänä keväänä.

Tällä hetkellä nopeimmat junat selviävät Jyväskylä-Helsinki-välistä hiukan yli kolmessa tunnissa.

Junien matka-aikaa on vaikea tällä hetkellä nopeuttaa ilman mittavia ratainvestointeja, kuten oikorataa Jyväskylästä suoraan etelään tai kaksoisraiteen rakentamista Tampereen radan yhteyteen. Kumpikin hanke nielisi vähintään satoja miljoonia euroja.

Keski-Suomen liitossa on jo pidemmän aikaa kuitenkin pohdittu uutta ideaa: Tampereen rautatieaseman ohittamista sen eteläpuolelta jo olemassa olevaa ja tavaraliikenteen jo tälläkin hetkellä käyttämää raidetta pitkin. Juna ei tällöin pysähtyisi Tampereella lainkaan. Matka-aika Jyväskylästä Helsinkiin putoaisi toimenpiteellä selvästi alle kolmen tunnin.

Kolmion kiertäminen kestää 20 minuuttia

Nykyisin Jyväskylästä Helsinkiin menevät henkilöjunat joutuvat vaihtamaan kulkusuuntaa ja ajamaan edestakaisin Tampereen rautatieasemalle päästäkseen. Keski-Suomen liiton liikenneinsinööri Pekka Kokin mukaan tähän kaikkeen kuluu pysähdyksineen useimmiten noin 20 minuuttia.

Kokki kertoo, että neuvottelut siitä, että osa Jyväskylä-Helsinki-junista ohittaisi Tampereen niin kutsuttua eteläistä kolmioraidetta pitkin on tarkoitus aloittaa jo tänä keväänä.

– Haluamme katsoa VR:n ja Liikenneviraston kanssa, olisiko kiertäminen mahdollista, Kokki kommentoi.

Hän huomauttaa, että missään tapauksessa kaikki Jyväskylän junat eivät voisi ohittaa Tamperetta, koska siellä jää ja sieltä lähtee paljon matkustajia.

– Minimitarpeen kuitenkin täyttäisi esimerkiksi se, että yksi aamujuna menisi suoraan Helsinkiin ilman Tampereella käyntiä ja yksi tulisi myöhemmin iltapäivällä takaisin, Kokki sanoo.

Kokki epäilee, että suurin ongelma idean toteuttamiselle saattaa olla se, että Helsingistä Tampereelle kulkevan päärata on niin ruuhkainen.

– Paljon riippuu siitä, miten sinne pääradalle mahtuisi muiden junien sekaan, Kokki aprikoi.

Liikenneviraston hankesuunnitteluosaston apulaisjohtaja Siru Koski pitää Tampereen kiertoideaa tutkimisen arvoisena.

– Ehdottomasti tämä pitää tutkia. Paljon riippuu siitä, olisiko reitille riittävästi potentiaalia eli matkustajia, Koski toteaa.

Hän pitää vaihtoehtoa hyvänä siksi, että ratainfralle ei tarvitsisi tässä vaihtoehdossa tehdä kalliita muutoksia.

Juna ei tällä hetkellä kilpailukykyinen

Liikennevirasto on jo aiemmissa selvityksissä todennut, että Jyväskylä-Helsinki-välin matka-aika jää selvästi tavoitteesta.

– Juna ei ole tällä hetkellä tällä reitillä matka-ajaltaan kilpailukykyinen vaihtoehto autolle, Koski sanoo.

VR-konsernin viestintäpäällikkö Mika Heijari kertoo, että VR on nopeuttamassa kaukoreittien matka-aikoja.

– Lähdemme liikkeelle kaukoreittien nopeuttamisessa Rantaradalla. Muut rataosuudet ovat työn alla, niihin palataan kevään aikana.

Heijarin mukaan muun muassa Jyväskylä-Helsinki rataosuuden nopeuttaminen on tärkeää VR:lle.

– Tässä on kaksi tekijää: missä kunnossa rata on, ja voimmeko hyödyntää uutta kalustoa, jolla voimme ajaa jopa 200 kilometriä tunnissa, Heijari kommentoi.

Varsinaisesti Tampereen ohittamisesta VR ei kuitenkaan sano mitään.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen verkko 1 kk / 6 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .