Juoksua harrastavan virhe yleisin tappaa motivaation – valmentaja kertoo

Yksi kevään merkki on juoksijoiden ilmestyminen katukuvaan. Juoksukoulun valmentaja Markku Savioja Jyväskylän Kenttäurheilijoista sanoo, että moni tekee sen virheen, että aloittaa juoksemisen liian kovaa. Omaan kuntoon nähden liian kovalla sykkeellä juokseminen tuntuu hankalalta, eikä se kehitä kuntoa, Savioja sanoo. Vaarana on myös motivaation hiipuminen.

Savioja neuvookin aloittamaan maltilla ja rauhassa, esimerkiksi lenkeillä, joissa kävely ja juoksu vuorottelevat kahden minuutin välein.

– Nousujohteisuus kannattaa silti pitää. Lenkkien pituutta voi pikku hiljaa pidentää ja juoksuosuuksia kävelyn välissä pidentää. Samalla lenkkien kokonaispituutta voi pikku hiljaa pidentää.

Saviojan mukaan kahdesta kolmeen juoksulenkkiä viikossa on sopiva määrä aloittelijalle ainakin alkuun. Lenkkien ei tarvitse olla samanmittaisia.

– Aloittelijan kannattaa miettiä lenkkejä ajassa, ei kilometreissä. Jos harjoittelee esimerkiksi kolme kertaa viikossa, niin yksi niistä voi olla puoli tuntia, toinen kokonaisen tunnin ja kolmas 30–40 minuuttia.

Juoksua harrastavan on tärkeä myös ylläpitää lihaskuntoa sekä muistaa venytellä.

– Kengät ovat juoksijan tärkein varuste. Aloittelijalle suosittelen iskuvaimennettuja kenkiä. Usein ne kengät, jotka tuntuvat kaupassa hyvältä jalassa, ovat hyvät myös juostessa, Savioja sanoo.

KSML.tv:n videolla Markku Savioja antaa tekniikkavinkkejä juoksua aloittelevalle tai pidempään harrastaneelle.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 1 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .