Jussi Tuulensuu lupaa Aamulehden verkkoon entistä fiksumpaa journalismia

Uusi vastaava päätoimittaja ei usko painetun lehden katoamiseen.

Aamulehden vastaavaksi päätoimittajaksi nimitetty Jussi Tuulensuu uskoo, että maksullisella journalismilla on suuret mahdollisuudet verkossa. Suoratoistopalvelut ovat arkipäiväistäneet nuorten keskuudessa ajatuksen siitä, että netin sisällöstä maksetaan, hän luottaa.

Tilattavan journalismin pitää kuitenkin olla fiksumpaa ja ratkaisukeskeisempää kuin sellaisen, jota jaetaan netissä ilmaiseksi, Tuulensuu sanoo.

– On aivan eri asia tehdä maksullista journalismia kuin pelkästään ilmaiseen jakeluun perustuvaa journalismia. Vaatimus on paljon kovempi, Tuulensuu sanoo STT:lle.

Tällainen journalismi on motivoivampaa myös tekijöille, Tuulensuu uskoo.

Verkon mahdollisuuksista kertoo myös se, että Aamulehden maksullinen sovellus on kerännyt yli 40 000 käyttäjää. Suurin osa on Pirkanmaalla, mutta käyttäjiä löytyy paljon myös muualta Suomesta ja maailmalta. Lisäksi noin joka kolmas suomalainen netinkäyttäjä lukee kuukausittain Aamulehteä verkossa.

Vaikka verkko onkin yhä tärkeämpi, ei se merkitse perinteisen painetun lehden syrjäyttämistä. Aamulehden paperilehden tilaajat ovat keskimääräistä varttuneempia, mutta nuoretkin lukevat vielä painettua lehteä.

–  Nyt ei ole sellaista pistettä näköpiirissä, että printti pitäisi lopettaa tai sitä pitäisi merkittävästi supistaa. Printin rooli on kantaaottava. Siinä kerrotaan, mikä on lehden mielestä tärkeää.

Mies-tittelit pysyvät poissa

40-vuotias Tuulensuu on toiminut Aamulehden päätoimittajana syyskuun 2015 alusta ja vt. vastaavana päätoimittajana viime lokakuusta alkaen, kun hänen edeltäjänsä Jouko Jokinen valittiin Yleisradion uutis- ja ajankohtaistoiminnan vastaavaksi päätoimittajaksi.

Aamulehti nousi viime vuonna otsikoihin Jokisen linjattua, että lehti siirtyy sukupuolineutraaliin kielenkäyttöön. Tämä linjaus pysyy Tuulensuun mukaan voimassa.

– Siihen ei ole lisäkommentoitavaa, me jatkamme normaaliin tapaan.

Aikaisemmin Tuulensuu on työskennellyt muun muassa Sanoma Media Finlandin aikakauslehtiyksikössä ja Alma Median Kauppalehti Optiossa.

Aamulehteä julkaiseva Alma Media on STT:n toiseksi suurin omistaja.    

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.