Jyten terveysasemat luopuvat sairaanhoitajien omista puhelinnumeroista – hoitajan saa jatkossa langan päähän oman terveysaseman ajanvarausnumerosta

Jyväskylän yhteistoiminta-alueen terveyskeskuksen (Jyte) terveysasemat luopuvat sairaanhoitajien omista puhelinnumeroista. Jatkossa asiakkaat saavat sairaanhoitajan langan päähän soittamalla oman terveysaseman ajanvarausnumeroon.

Uuden käytännön arvioidaan helpottavan asiointia terveysasemalla.

– Olemme saaneet asiakkailta palautetta, että joskus heidän on vaikeaa tietää, soittaako asiassaan terveysaseman ajanvarausnumeroon vai sairaanhoitajalle. Jatkossa asiakas saa asiansa hoidettua yhden yhteydenoton aikana yhä useammin loppuun asti, kertoo sairaanhoitaja Anna Penttinen Palokassa toimivasta Jyten keskitetystä puhelinpalvelusta.

Sairaanhoitajat tavoittaa ajanvarausnumerosta terveysasemalta koko aseman aukiolon ajan. Jyteen kuuluvat Jyväskylän, Hankasalmen ja Uuraisen terveysasemat.

Maaliskuussa terveysasemat myös ottavat käyttöön soittajille uuden palvelunvalikon.

Soittaessaan terveysasemalle asiakkaat valitsevat numeroin, onko kyseessä kiireellinen vai kiireetön asia. Palveluvalikko on ollut testissä Huhtasuon terveysasemalla.

– Kun kiireelliset puhelut saadaan hoidettua ensin, ei aamupäivän päivystysajat jää käyttämättä, osastonhoitaja Satu Kasari sanoo.