Jyväskylään valmistuu syksyllä yksi uusi frisbeegolfrata ja toinenkin on kartoitusvaiheessa – nykyinen kapasiteetti on äärirajoilla edelleen kasvavan suosion takia

Frisbeegolfin suosiosta on puhuttu jo vuosia, eikä innostus ota laantuakseen. Jyväskylässä ollaan siinä pisteessä, etteivät nykyiset 12 rataa enää riitä koko ajan kasvavalle heittäjämäärälle.

Jyväskylän Liitokiekkoilijoiden (JyLi) jäsenmäärä on frisbeegolfvastaava Tero Kerttulan mukaan vakiintunut noin 130:een. Heittäjiä Jyväskylän alueella on kuitenkin arviolta useita satoja.

Ratatilanteeseen saadaan helpotusta jo lähikuukausina, kun Tikkakoskelle rakennetaan kesän aikana uusi yhdeksänväyläinen rata. Tarkempi sijainti on Luonetjärven eteläisen kärjen ja Luonetjärventien väliin jäävä metsäalue.

– Suunnittelu on käynnissä. Heinäkuun aikana tehdään lähtöpaikkojen pohjia ja puiden suojauksia. Elokuussa on vuorossa sitten varsinaisesti ratojen rakentaminen eli matot, korit ja opasteet, liikuntasuunnittelija Mikko Pajunen Jyväskylän kaupungilta kertoo.

– Rata valmistuu elo-syyskuun aikana, hän arvioi.

Radan tarvikekustannukset ovat noin 7 000 euroa, ja rakentamiskustannuksien kanssa kokonaissumma kipuaa reiluun 10 000 euroon. Heittäjille radan käyttö on ilmaista.

 

Tikkakosken lisäksi toista uutta rataa on kaavailtu Halssilaan, ja siitä on Pajusen mukaan tarkoitus rakentaa 18-väyläinen. Ratojen mitat vaihtelevat Jyväskylässä tällä hetkellä keskustassa sijaitsevasta Harjun viiden väylän radasta Korpilahden 20 väylän rataan.

– Halssilan hiihtomaan suunta on sellainen, missä katsottiin olevan aukko, jossa olisi hyvä ehkä olla rata, Pajunen sanoo.

Talvisin tiiviissä käytössä olevan alueen rataprojekti on kuitenkin vielä alkuvaiheessa. Maaston kartoittamisen lisäksi kaupunki tarkastaa esimerkiksi sen, ettei alueella ole suojelualueita. Jos valo on tämän jälkeen vihreä, alueen tarjoamat mahdollisuudet ratojen rakentamiseen katsotaan JyLin edustajien kanssa.

 

Jyväskylän 12 radasta Laajavuori ja Hiidenjärvi ovat maksullisia. Kerttulan mukaan puitteet ovat jo nykyisellään hyvät, mutta kapasiteetti ei yksinkertaisesti riitä.

– Varsinkin Keljonkangas on tosi ongelmallinen. Se on tietysti ilmainen, lähellä kaupunkia ja tasoltaan sellainen, että palvelee kaikentasoisia heittäjiä, hän viittaa 18-väyläiseen rataan.

– Laajavuoressakin joutuu jonottelemaan, ja pikkuradat ovat ihan tukossa lämpimänä kesäpäivänä.

Frisbeegolfin suosion myötä Jyväskylässä alkaa näkyä Pajusen mukaan lajin kilpailupuolikin. Tämä asettaa erilaisia vaatimuksia ratojen rakentamiseen, jossa ollaan aiemmin tavoiteltu sopivuutta kaikille heittäjille.

– Huomaa, etteivät tällaiset radat enää riitä, vaan halutaan oikeasti sellaiset harjoituspaikat, missä pystyy harjoittelemaan kilpailuja varten.

 

Ratojen määrä väheni Jyväskylässä vastikään yhdellä, kun Ladun majan rata suljettiin kesäkuun alkupuolella puiden saamien vaurioiden vuoksi. Eniten vaurioita olivat kärsineet avausheitoille tarkoitettujen paikkojen läheisyydessä sijaitsevat puut. Parhaimmillaan kiekon lähtönopeus nousee reilusti päälle 100 kilometriä tunnissa.

Frisbeegolfkiekkojen lisäksi tykkylumi oli aiheuttanut vaurioita.

Puusto on kärsinyt kiekoista muuallakin kuin Ladun majalla, mutta muita ratoja ei olla sulkemassa. Sen sijaan puiden suojaamiseen kiinnitetään jatkossa entistä enemmän huomiota.

– Kaupungin kanssa olemme käyneet asiaa nyt läpi ja on tehty sopimus siitä, että suojataan puita jatkossa paremmin olemassa olevilla radoilla ja otetaan asia välittömästi huomioon uusilla radoilla, Kerttula sanoo.

Esimerkiksi Harjun rata katsastettiin Kerttulan mukaan kaupunginpuutarhurin kanssa, ja sen alueelta suojataan noin 20 puuta.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 9,90 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .