Jyväskylä torjuu liikennemelua – näitä asuinalueita esitetään kohteiksi

Joka neljäs jyväskyläläinen altistuu päiväajan ohjearvon (55 desibeliä) ylittävälle tieliikennemelulle. Junaliikenteessä häiritsee etenkin yömelu, joskin paljon tiemelua vähemmän. Jyväskylän kaupunki on nyt haarukoinut kohteet, joissa liikennemelua torjutaan tehostetusti.

Valinnassa painotettiin suojattavien asukkaiden määrää ja kustannustehokkuutta. Keinoina ovat kohteesta riippuen muun muassa meluaidat, - seinät, -kaiteet ja -vallit.

Kytökatu ja Halmekatu sekä osa Vaajakoskesta valikoituivat kohteiksi, joissa torjutaan rautatien yöaikaista melua. Suojattaviksi katu- ja tiemelukohteiksi esitetään Palokanortta, asuinalueita Nelostien ja Lohikoskentien läheisyydessä, Vaajakoskea (moottoritien läheisyys), Ruusupuistoa sekä Puuppolantien vartta.

Ympäristöjohtaja Päivi Pietarinen kertoo, että Ruusupuistossa, jossa suojattavia asukkaita on nyt vain muutamia, meluun puututaan kustannussyistä jo liikenneympyrän rakennusvaiheessa ja kohteena ovat erityisesti Älylän vanhat omakotitalot.

– Alueen uusissa, vielä rakentuvissa kerrostaloissa meluntorjunta huomioidaan kiinteistöjen rakenteissa, Pietarinen sanoo.

Puuppolantien ylijäämämaista tehtävää meluvallia puolletaan, vaikka melunsuojauksen kohteena on vain kahdeksan asukasta.

– Meluvalli tehdään, koska se on tässä kohdin mahdollista ja tekeminen on kustannustehokasta, vaikka asukasta kohden summa nouseekin suht korkeaksi.

Entisen leirintäalueen miljööseen rakentuva Pisarakortteli ja keskusta jäivät toiveista huolimatta suojauskohteiden ulkopuolelle, koska niissä suojattavien asukkaiden määrä jää pieneksi (Pisarakortteli) ja meluntorjunnan kustannukset eivät olleet suoraan laskettavissa (keskusta).

Toimintasuunnitelma kattaa vuodet 2018–2022, jona aikana meluntorjunnan kokonaiskustannukset ovat nelisen miljoonaa euroa. Valtaosan veisi Vaajakosken moottoritien meluntorjunta (laskelmia oheisessa graafissa). Kaupungin omissa kohteissa tavoitteena on, että vuosittain toteutuisi vähintään yksi meluntorjuntatoimi.

 

Jyväskylässä täydennysrakentaminen johtaa siihen, että asuntoja sijoittuu liikenneväylien läheisyyteen alueille, joissa melutasot ylittävät ohjearvot. Melun kannalta täydennysrakentamisessa on hyviäkin puolia, sillä kaupunkirakenteen tiivistämisen odotetaan lisäävän joukkoliikennettä ja kevyttä liikennettä sekä vähentävän yksityisautoilua.

Autoilun meluhaitat vähenevät myös alentamalla nopeusrajoituksia sekä sähköautoilla. Rakentamisessa melua voidaan torjua sijoittamalla uudet rakennusmassat niin, että pihoille saadaan muodostettua suojaisia leikki- ja oleskelualueita.

Myös talojen ääneneristävyydet mitoitetaan siten, että sisällä ja parvekkeilla melutasojen ohjearvotasot pysyvät sallitussa.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen verkko joka päivä 15 eur. / 3 kk kestotilauksena

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .