Jyväskylä valittiin vuoden 2016 pyöräilykaupungiksi

Jyväskylä on valittu Suomen pyöräilykaupungiksi vuonna 2016. Tunnustuksen myönsi perjantaina Helsingissä Suomi Pyöräilee -yhteistyövaliokunta.

Perusteluna ovat palkitsijoiden mukaan Jyväskylässä tehty vaikuttava työ pyöräilyn hyväksi, rohkeat uudet avaukset olosuhteiden kehittämisessä sekä kunnianhimoiset suunnitelmat lähivuosille Jyväskylän nostamisessa maailmanluokan pyöräilykaupungiksi.

Merkittävä osa työtä on ollut kaupungin yhteistyö Jyväskylän Pyöräilyseura JYPS:n kanssa.

JYPS vastaa esimerkiksi Pyöräilyviikon järjestämisestä, monista pyöräilykampanjoista ja on ollut aloitteellinen pyöräilyn infrastruktuurin kehittämiseen ja kestävään liikennepolitiikkaan liittyvissä kysymyksissä.

– Olemme ylpeitä ja iloisia, että Jyväskylässä aloitetusta toiminnasta muun muassa Pyörällä kouluun -päivä, koulujen maastopyöräradat ja I cycle JKL -brändi ovat kasvaneet valtakunnalliseksi ja innostaneet pyöräilyyn tuhansia suomalaisia, sanoo JYPS:n puheenjohtaja Teemu Tenhunen Suomen pyöräilykuntien verkoston tiedotteessa.

Pihakatu ja pyöräparkit esillä

Palkitsijoiden mukaan Jyväskylässä on otettu viime aikoina käyttöön uusia pyöräliikennettä sujuvoittavia ratkaisuja. Katutilaa on jaettu uudestaan pyöräilyä ja kävelyä suosien muuttamalla esimerkiksi keskeinen Kauppakadun yläosa pihakaduksi.

Pyöräpysäköintiä on muutenkin lisätty keskustassa kymmenillä uusilla telineillä. Myös pyörätaskut ja pyöräkaistat on otettu keskustan alueella käyttöön osana sujuvan pyöräliikenteen keinovalikoimaa.

Baanaverkko kehittyy

Pyöräilyn olosuhteiden kannalta merkittävin käynnistynyt hanke on huipputason pyöräilyväylien eli pyöräbaanojen verkon rakentaminen.

Kankaan pyöräbaanan ensimmäinen osuus rakennettiin viime vuonna ja se saadaan käyttöön kesällä. Valmistuessaan 7,7 kilometrin pituinen Kankaan baana tulee näillä näkymin olemaan koko maan pyöräväylien ykkönen. Yleiskaavassa määriteltyjä pyöräbaanoja on Jyväskylään suunnitteilla kaikkiaan 54 kilometriä, joka on noin 15 prosenttia koko pyöräväylästön pituudesta.

Pyöräilyn kulkutapaosuus kaikista matkoista on Jyväskylässä 13 prosenttia eli reilusti valtakunnallisen keskiarvon yläpuolella. Tavoitteena on nostaa pyöräilyn osuus 25 prosenttiin vuoteen 2025 mennessä.

– Suurin osa ihmisistä valitsee pyöräilyn kulkutavakseen vasta, kun sen koetaan olevan nopeaa, mukavaa ja turvallista. Siksi tärkeimpiä asioita lähitulevaisuudessa on vahvistaa pyöräilyinfran laatua ja rakentaa nopean ja sujuvan pyöräilyn mahdollistavia pyöräteitä keskustan, asuinalueiden, työpaikkojen ja palvelujen välille, sanoo pitkään pyöräilyn edistämistyötä tehnyt kaupungin liikenneinsinööri Timo Vuoriainen.

Suomi Pyöräilee -yhteistyövaliokunta on vuodesta 1991 alkaen myöntänyt Vuoden pyöräilykunta-tunnustuksen esimerkillisestä työstä pyöräilyn edistämiseksi ja sen turvallisuuden parantamiseksi.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen verkko 1 kk / 6 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .