Jyväskyläläisnainen maksoi konserttilipuistaan satoja euroja ylimääräistä – verkkokauppa peri härskisti lisähintaa

Jyväskylässä asuva eläkeläinen Birgitta halusi juhlia sisarensa syntymäpäiviä ihailemansa Andrea Bocellin konsertissa Helsingissä. Hän suuntasi Googleen päivää ennen virallisen lipunmyynnin alkamista ja valitsi ensimmäisen hakutuloksen. Klikkaus vei Birgitan huonomaineiseen Viagogon verkkokauppaan.

Birgitta osti kaupasta kolme 171 euron lippua. Yllätys oli kuitenkin suuri, kun tililtä lähti yli 190 euroa enemmän kuin hän oli odottanut. Birgitta otti heti yhteyttä pankkiinsa, mutta ei onnistunut poistattamaan katevarausta tililtään. Hieman myöhemmin pettynyt nainen lähetti sähköpostia Viagogon asiakaspalveluun. Vastausta hän ei ole saanut vieläkään.

Konserttiliput toimitettiin melko nopeasti Birgitan sähköpostiin. Silloin selvisi, että ne oli alun perin ostettu Ticketmasterin verkkokaupasta vain 79 euron kappalehinnalla. Viagogossa asioiminen tuli naiselle siis noin 450 euroa virallista verkkokauppaa kalliimmaksi.

– Nolottaa tämä sinisilmäisyys, mutta oli se vastapelurikin härski, Birgitta muistelee.

 

Birgitta on yksi monista suomalaisista, jotka kokevat tulleensa sveitsiläisen Viagogon huijaamiksi. Kilpailu- ja kuluttajavirasto kertoo saaneensa lippuverkkokaupasta viime vuosina satoja valituksia. Pelkästään tämän vuoden aikana yhteydenottoja on tullut yli 180.

Viagogon toiminta perustuu virallisilta tahoilta ostettujen pääsylippujen jälleenmyyntiin usein alkuperäistä kalliimmalla hinnalla. Myyjinä on useita ihmisiä ympäri maailmaa. He kärkkyvät myyntiin tulevia lippuja, kahmivat niitä itselleen ja myyvät sitten eteenpäin Viagogon kautta.

 

Viagogon etusivulla myönnetään suoraan, että sivusto on "tapahtumalippujen jälkimarkkinapaikka". Kuluttajaviraston mukaan kaikki asiakkaat eivät ole ymmärtäneet, mitä lause tarkoittaa. Lisäksi monet ihmiset ovat päätyneet sivulle klikattuaan nettimainosta, joka on saattanut antaa Viagogosta kuvan virallisena lipunmyyjänä.

Pääsylippujen myyminen eteenpäin ei ole laitonta. Ostaja saattaa silti joutua ongelmiin, sillä jotkut tapahtumajärjestäjät päästävät sisään vain lipun alkuperäisen ostajan.

 

Suurin osa sivustoon liittyvistä valituksista koskee kuitenkin yllättäviä kuluja. Viagogo lisää lipun hintaan aina toimitusmaksun, varausmaksun sekä arvolisäveron. Kokonaishinta ilmoitetaan asiakkaalle vasta monen vaiheen jälkeen juuri ennen maksukortin tietojen syöttämistä – melko pienikokoisella fontilla sivun vasemmassa yläreunassa. Muuttunut summa menee helposti ohi varsinkin kokemattomalta netinkäyttäjältä. Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan kokonaishinnan ilmoittaminen näin myöhäisessä vaiheessa on ongelmallista kirjainkoosta riippumatta.

– Hintaa ei saisi pilkkoa niin, että se alkaa yhtäkkiä nousemaan ostopolun aikana, Kilpailu-ja kuluttajaviraston lakimies Kristiina Vainio kertoo.

Loppusumman huomaamista hankaloittaa myös se, että Viagogo painostaa asiakastaan toimimaan mahdollisimman nopeasti. Punaisella kirjoitetut varoitukset muistuttavat joka käänteessä siitä, että liput "myydään todennäköisesti pian loppuun". Samalla katsomolohkot täyttyvät käyttäjän silmien edessä ja ruutuun pamahtaa provosoiva viesti: "Joku toinen henkilö menee sinun sijastasi". Sivun ylälaidassa taas käy kello, jonka puitteissa ostos on tehtävä. Myöhästyjää uhkaillaan korkeammalla hinnalla.

Jos asiakas toimii hoputuksesta huolimatta maltillisesti, ehtii hän selvittää varoitusviestien todellisen merkityksen. Pienen tietolaatikon mukaan "liput myydään loppuun pian" tarkoittaa, että liput saattavat loppua kahden viikon sisällä. "Äskettäin myyty" katsomolohkon viimeinen lippu on puolestaan saatettu ostaa todellisuudessa jo viikko sitten. Vaikutelma siitä, että moni henkilö olisi hamuamassa lippuja juuri samalla hetkellä, on suurimmaksi osaksi silmänlumetta.

 

Viagogo-sivustoa vastaan nostettiin Sveitsissä siviilikanne vuonna 2017. Kilpailu- ja kuluttajavirasto odottaa yhä kesken olevan käsittelyn päätöstä. Viagogon temppuilua on puitu tuomioistuimessa myös Isossa-Britanniassa. Viime vuoden lopussa tehty päätös pakotti yrityksen tekemään pieniä muutoksia verkkosivuilleen.

Kuluttaja-asiamiehen helmikuussa julkaistu kanta on, että Viagogon asiakkaiden kannattaa käyttää tarkkaa harkintaa. Jos tililtä veloitetaan etukäteen ilmoitettua suurempi summa, tulee asiakkaan tehdä pankkiin reklamaatio. Tarvittaessa lisää ohjeita saa Kilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttajaneuvonnasta verkosta tai numerosta 029 505 3050.

 

Birgitan nimi on muutettu.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 9,90 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .