Jyväskylän Energia: Maa- tai oikosulku todennäköinen syy purjeveneen syttymiseen

Purjevene törmäsi suurjännitelinjaan ja alkoi savuta Jyväskylän Säynätsalossa maanantai-iltana. Jakeluyhtiö Elenia pohtii lisävaroituskyltin asentamista paikalle.

Jyväskylän Säynätsalossa purjehtinut vene syttyi myöhään maanantai-iltana palamaan. Syttymisen uskotaan johtuneen purjeveneen maston osumisesta Säynätsalon saareen meneviin voimalinjoihin.

Palokunnan saavuttua paikalle veneen kippari oli jo tehnyt alkusammutuksen. 26-jalkaisessa, eli noin 8-metrisessä veneessä oli tapahtumahetkellä kyydissä kolme ihmistä. Henkilövahinkoja ei onnettomuudesta koitunut, ja venekin säilyi pääosin ehjänä. Pelastuslaitos joutui sammutuksen varmistamiseksi vaahdottamaan veneen. Vene hinattiin sammutuksen jälkeen läheiseen laituriin odottamaan siirtoa. Tiistai-iltapäivällä laituri oli jo tyhjä.

110 000 voltin suurjännitelinjan kohdalla Kilkitniemessä Säynätsalossa on enintään kuuden metrin alituskorkeus. Tästä kerrotaan myös rannalla olevilla kylteillä. Sähkölinjasta vastaa sähkönjakeluyritys Elenia.

– Meillä törmäys näkyi ohimenevänä ilmiönä, jonka suojausautomatiikka huomasi, ja toimi suunnitellusti. Verkon vahingot eivät ole vielä täysin selvillä, niitä on selvitetty paikan päällä. Paikalle lähetettiin onnettomuustiedon saatuamme korjauspartio, jonka tehtävänä oli selvittää linjan kunto, Elenian verkkopäällikkö Tommi Lähdeaho kertoo.

Lähdeahon mukaan kyseessä saattoi olla joko maasulku tai oikosulku riippuen siitä, kuinka moneen sähköjohtoon veneen masto osui törmätessään.

Oikosulku tapahtuu, kun kaksi tai useampi sähkönjohdin on kontaktissa toistensa kanssa, vaikkapa maston välityksellä. Maasulussa masto osuu vain yhteen kaapeliin, ja sähkö etenee johtavaa mastoa alaspäin veneeseen. Oleellista on materiaalien johtavuus ja ilmankosteus. Voimavirtajohdoissa liikkuu myös suuri virta, mikä on itsessään sähkön vaarallinen osa.

Elenian mukaan voimalinjasta varoittavat kyltit ovat reilun kokoisia, noin 1x1-metrisiä, ja ne näkee varmasti kauempaakin. Niissä kerrotaan, että paikalla on voimalinja ja rajoitettu alituskorkeus. Ilmajohtojen kanssa tulee yhtiön mukaan olla aina varovainen.

Jyväskylän Energian käyttöpäällikkö Sakari Kauppinen kertoo, ettei ilmassa kulkevia johtoja päällystetä eristämiseksi.

– Sadoista kilovolteista puhuttaessa sähkö pomppaa helposti paksunkin eristeen läpi, ja voimavirtaeristeet painaisivat aivan liikaa ilmajohtoihin. Ne eristetään maasta vain posliinisten kannattimien avulla.

Kauppinen pitää oikosulkua tai maasulkua todennäköisenä syynä sähköhäiriöön ja palon syttymiseen.

– Kyllä sellainen jännite komeasti iskee kipinää, jopa valokaaria. Paukahduskin on varmasti kuulunut. Onneksi automatiikka hoitaa nykyään virran katkaisun vioittuneesta johtimesta sekunneissa, joten pahemmin harvoin ehtii käydä. Pudonnut ilmajohto on sitten toinen asia. Siihen tulee pitää 20 metrin turvaväli.

Kauppinen kertoo, että sähköjohtoon törmätessä tulee pyrkiä karkuun mahdollisimman pian.

– Kun on pelastautunut, tulee soittaa verkkoyhtiölle ja kertoa, mitä on tapahtunut ja missä. Se helpottaa sähköjen palautusta. Onneksi nykyään sähköverkot on silmukoitu niin, ettei yhden linjan katkeaminen katkaise sähköä koko alueelta.

Elenia selvittää mahdollisen lisävaroituskyltin asentamista kaapelin matalimmalla kulkevaan kohtaan veden päällä, jotta vastaavilta tapauksilta vältytään tulevaisuudessa.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen verkko joka päivä 15 eur. / 3 kk kestotilauksena

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .