Jyväskylän Ruusupuiston liikennetyömaalle pantiin lisää vauhtia – katso, miltä alueen uudet puukerrostalot tulevat näyttämään

Jyväskylän keskustan eteläinen sisääntuloväylä ympäristöineen on ison myllerryksen kohteena. Ruusupuiston alueella rakennetaan yhtäaikaisesti uusia liikenneväyliä ja viereisessä kahdessa korttelissa kerrostaloja.

Paikoin jopa 16 000 ajoneuvoon vuorokaudessa kohoava liikenne on ohjattu kiertoreiteille sekä Hannikaisenkadulla että Hämeenkadun ja Seminaarinkadun kautta. Aivan sujuvaa ja häiriötöntä kiertoliikenne ei ole ollut, esimerkiksi Hämeenkadun ylämäessä mäkilähdöt eivät ruuhka-aikana onnistu kaikilta.

Rakennuttajainsinööri Erja Mutanen kertoo, että uuden suuren liikenneympyrän ja katuyhteyksien valmistumista ajoneuvoliikenteen käyttöön on päätetty aikaistaa. Tavoitteena on, että ajoreitteihin vaikuttava alikulkukäytävä saadaan valmiiksi marraskuun puoliväliin eli noin puoli vuotta suunniteltua aiemmin.

– Meille on tullut paljon palautetta Hämeenkadun ja Seminaarikadun asukkailta melusta ja tärinästä. Ja yhtenä huolena on katujen jyrkkyys erityisesti talven liukkailla, kertoo Mutanen.

 

Aikataulun nopeuttaminen lisää hieman kustannuksia ja vaatii erityisiä ratkaisuja. Tärkein niistä on Haarakadun alikulkukäytävän betonin kuivumisen nopeuttaminen. Se tapahtuu lämmittävällä vesikiertojärjestelmällä ja huputuksella.

– Betonilla on tietty kuivumisaikansa, johon vaikuttaa lämpötila, kertoo Mutanen.

Kuivatuksen nopeuttaminen ei Mutasen mukaan vaikuta betonirakenteiden laatuun tai kestävyyteen. Kohteen rakennuttamisesta vastaa Jyväskylän kaupunki pääurakoitsijanaan Oteran Oy.

Alikulkukäytävän rakentaminen on parastaikaa käynnissä. Vaikka autoliikenne pääsee siitä yli tavoitteen mukaan jo marraskuussa, kevyelle liikenteelle se avataan vasta ensi vuoden puolella. Syksyllä 2019 koko työmaa viimeistelyineen on valmis.

Kiertoliittymä on jo puolikkaana valmis, kuten myös uudet Hannikaisenkadun väylät Mattilanniemen suunnasta keskustaan.

Jalankulkijoille ja pyöräilijöille avattiin tällä viikolla uusi kevytväyläyhteys Olutryvinkujan ja Hämeenkadun välille. Hämeenkadulla otetaan käyttöön länsipuolella kulkeva väylä, joka yhdistää Hannikaisenkadun ja Vapaudenkadun liittymiä. Väylät ovat toistaiseksi murskepintaisia.

Ruusupuiston liikennejärjestelyjen uudistus lupaa entistä parempaa sujuvuutta ja kaupunkikuvallista parannusta entiseen verrattuna. Uusi liikenneympyrä on mittaluokaltaan verrattavissa Vaajakosken liikenneympyrään. Kaikki liikenne ei kuitenkaan kulje ympyrän kautta, vaan Rantaväylältä Hannikaisenkadulle ajavat pääsevät omaa kaistaa pitkin sen ohi.

Yhteys Hämeenkadulle katkeaa kokonaan, sen sijaan keskussairaalan suuntaan liikenne ohjautuu uuden ympyrän kautta. Selkeyden ja sujuvuuden lisäksi Vapaudenkadun alapää rauhoittuu ja melutaso laskee asuinalueella.

Tämän ja ensi vuoden talousarvioissa hankkeeseen on varattu yhteensä 2,5 miljoonan euron määräraha.

Ruusupuiston liikenneympyrä 

Liikennetyömaan lisäksi Hämeenkadun alapäässä on kaksi erillistä kerrostalotyömaata. Keski-Suomen opiskelija-asuntosäätiön KOAS:in uuden puukerrostalot ovat jo pitkällä ja niiden 103 uutta asuntoa valmistuvat joulukuussa 2018. Kadun toisella puolella Rakennusliike Lapti on käynnistänyt Aallonportti-asuinkorttelin rakentamisen. Kaksi ensimmäistä kerrostaloa valmistuvat jouluksi 2019 ja seuraavina vuosina rakennetaan vielä kolme. Uusia asuntoja yliopiston naapuriin tulee noin 250.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen verkko joka päivä 15 eur. / 3 kk kestotilauksena

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .