Jyväskylän kaupunki teki diilin viestintätoimistojen kanssa – brändityö saattaa maksaa 600 000 euroa

Jyväskylän kaupunki vahvistaa myönteistä mainettaan usean vuoden brändikehitystyöllä. Kaupunki pyrkii lisäämään valtakunnallista tunnettuuttaan yhteistyössä kolmen viestintätoimiston kanssa. Ne ovat Ahjo Communications Oy, Kaiku Helsinki Oy ja Avidly Oyj.

Kaupunki tekee sopimukset toimistojen kanssa kunhan hankinnan valitusaika päättyy. Enintään neljä vuotta kestävän hankinnan kokonaisarvo on korkeintaan 600 000 euroa.

Kaupungin viestintäjohtaja Helinä Mäenpää korostaa, että 600 000 euron maksimisumma sisältää koko Jyväskylä-brändityön toimenpiteineen ja useampia alabrändejä.

– Lopullinen summa voi olla vähemmänkin. Hankinnan määrärahat budjetoidaan vuosittain ja budjetoitavaan summaan vaikuttaa myös se, miten brändityö on edennyt. Ensi vuodelle brändityöhön on budjetoitu alustavasti muutamia kymmeniä tuhansia euroja, Mäenpää kertoo.

Hankinta tehtiin yhden sijaan kolmen yrityksen kanssa, koska kaupunki haluaa hyödyntää eri toimistojen vahvuuksia brändikehitystyössä.

 

Brändikehitystyön hankintaa ja työn tavoitteita on esitelty ennakkoon kaupunginhallitukselle sekä hallituksen ja valtuuston puheenjohtajistolle. Asiaa sivuttiin hiljattain myös valtuustoseminaarissa, jossa käsiteltiin kaupungin edunvalvontaa.

– Brändäys on osa edunvalvontaa, jota tekevät kaikki vähänkään isommat kaupungit ja kunnat. Edunvalvonnalla puolestaan vahvistamme osuuttamme ketjussa, joka lopulta tuottaa elinvoimaa ja menestystä kaupungillemme ja sen asukkaille, Mäenpää sanoo.

Brändikehitystyön siemen kylvettiin kaupunkiorganisaatiossa noin vuosi sitten, kun vaikuttajakyselyn perusteella huomattiin, etteivät Jyväskylän vahvuudet ja muut myönteiset asiat saaneet kaupungin näkökulmasta ansaitsemaansa valtakunnallista medianäkyvyyttä.

– Viestimme koettiin epäselväksi, eivätkä vahvuutemme päässeet esiin. Päätimme ottaa brändikehitystyön osaksi vaikuttamis- ja edunvalvontatyötä, joka osaltaan vaikuttaa siihen, miten hyvin saamme houkuteltua yrityksiä ja asukkaita, uusia veronmaksajia. Työ on vasta alussa ja yhdessä katsomme etenemistä kuten siihen suunnattavia eurojakin, kaupunginhallituksen puheenjohtaja Meri Lumela (vihr.) sanoo.

 

Brändikehitystyö nojaa kaupunkistrategiaan. Sen keskeisiä teemoja ovat osallistuvat ja hyvinvoivat asukkaat, raikas ja kasvava elinvoima, resurssien viisas käyttö ja liikuntapääkaupunki – kulttuuria ja tapahtumia sivuuttamatta.

– Brändikehitystyö, johon asukkaat pääsevät mukaan, saattaa jalostua esimerkiksi kampanjoina, Mäenpää valottaa.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen verkko joka päivä 15 eur. / 3 kk kestotilauksena

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .