Jyväskylän keskustan asukasmäärä halutaan tuplata – uusille asunnoille löytyy tilaa nykyisiltä parkkipaikoilta ja ullakoilta

Jyväskylän keskustan asukaspysäköintiä ohjataan parkkihalleihin uusilla rakentamismääräyksillä. Kiinteistöjen velvoite rakentaa omia autopaikkoja poistetaan kokonaan, ja vaihtoehdoksi tulee lunastaa pysäköintipaikkoja parkkihalleista.

Lunastusvelvollisuus myös väljenee tuntuvasti.

– Nyt on pitänyt rakentaa yksi autopaikka 120 kerrosneliötä kohti. Jos ei parkkipaikkoja rakenneta, on lunastettava yksi parkkihallipaikka 400 kerrosneliötä kohti, hankejohtaja Anne Sandelin kertoi.

Vastaavaa menettelyä ei ole muualla maassa. Toteutuessaan malli alentaa merkittävästi täydennysrakentamisen kustannuksia keskustassa.

Keskustan käsitettä laajennettu

Keskustan asukaspysäköinnin muutokset ovat osa laajaa Keskustavisio 2030 -hanketta. Tavoitteena on vahvistaa Jyväskylän keskustan elinvoimaa houkuttelemalla sinne paitsi lisää palveluja ja liikkeitä, myös asukkaita.

– Keskustan käsitettä on laajennettu ruutukaava-alueesta laajemmalle alueelle Kehä vihreän sisään Harjulta Lutakkoon. Alueella asuu nyt noin 15 000 ihmistä, ja tavoitteemme on tuplata asukasmäärä, kaupunginjohtaja Timo Koivisto sanoi.

– Meillä on pysäköintipaikkoja jo nyt niin paljon, että vaikka asukasluvussa tavoitellaan 100 prosentin kasvua, parkkipaikoissa kasvuksi riittää 30 prosenttia, Koivisto sanoi.

Autoistumista voidaan hillitä myös yhteiskäyttöautoilla, joiden suosion odotetaan kasvavan.

Keskustaan myös lapsiperheitä

Kaupunkikeskustat elävät muutoksessa siinä kuin muutkin asuinalueet.

– Kauppa ja kuluttamisen tavat muuttuvat, työt ja työpaikat muuttuvat, samoin asuminen ja sen tarpeet. Keskusta ei ole jatkossa enää leimallisesti yksin asuvien ja ikäihmisten asuinaluetta, vaan sitä suosivat myös lapsiperheet, Sandelin sanoi.

Asumisen muutostuulia on myös omistusasumisen ja vuokra-asumisen suhteen muuttuminen.

– Työurat ovat pirstaleisia, elämäntilanteet vaihtelevat ja arvot muuttuvat. Omistaminen ei ole enää tärkein arvo, Sandelin pohti.

Autot ohjataan parkkihalleihin

Äkkiä katsoen kaupunki on jo niin täynnä, että on vaikea kuvitella asuntoja vielä 15 000 uudelle asukkaalle.

– Yksi tilaa antava ratkaisu on juuri asukaspysäköinnin ohjaaminen parkkihalleihin, jolloin voi syntyä paljon tilaa. Myös jo olemassa olevat kiinteistöt voivat luopua parkkipaikoistaan. Tietysti vapautuvaa piha-aluetta voi käyttää muuhunkin kuin talonrakentamiseen, Sandelin sanoi.

Tilaa asunnoille löytyy myös jo olemassa olevasta rakennusmassasta. Asuntoja voidaan rakentaa ostokeskusten päälle – esimerkkinä Sokos, jonka ylimmät kerrokset muutetaan asunnoiksi. Ullakkorakentamiselle on paljon mahdollisuuksia.

Eväitä keskustan kehittämiseen on. Jyväskylä on nuorekas opiskelijakaupunki, jossa kulutetaan ja luodaan kulttuuria. Maantieteellisesti kaupunkialue on tiivis ja kompakti.

– Kulttuurin painoarvo nousee, kun merkityksellisyyden kaipuu kasvaa. Yhteisöllisyys ja jakamistalous ovat nousussa, ja ne sopivat hyvin keskusta-asumiseenkin, Sandelin sanoi.

– Haluamme luoda Jyväskylän keskustasta monien mahdollisuuksien asumisen paikan, monipuolisen kulttuurikeskustan sekä ajanvieton ja erikoiskaupan ylivoimaisen keskuksen, Koivisto tiivisti.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 1 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .