Jyväskylän uusi pyöräilysilta voisi näyttää vaikka tällaiselta

Jyväskylän Pyöräilyseura haluaa avata siltakeskustelun ratkaisuksi keskustan yhteen vaikeimmista pyöräilyn pullonkauloista.

Jyväskylän Pyöräilyseura on hamotellut ennakkoluulottoman idean Kilpisen sillan jatkamisesta Hannikaisenkadun yli Kilpisenkadulle. Suunnitelmat ovat julki tultutaan herättäneet paljon kiinnostusta.

– Sähköpostia tulee nyt koko ajan, ja pääsääntöisesti ideaa pidetään hyvänä, kertoi seuran puheenjohtaja Teemu Tenhunen.

Hän esitteli seuran muiden jäsenten kanssa hahmotelmia sillan jatkeesta maanantaina yleisötilaisuudessa.

– Haluamme herättää keskustelua tällaisestakin vaihtoehdosta pyöräilyn sujuvoittamiseksi. Tässä kohtaa kaupunkia sunnitelmissa on otettava erityisesti huomioon korttelin kulttuurihistorialliset arvot, sanoi Samuli Rinne seuran liikenne ja pyöräilyn edistäminen -jaostosta.

Nykyisellään jatko Kilpisen sillalta kohti Kirkkopuistoa on mutkitteleva ja pyöräilijöiden on vaikea tietää missä pitäisi ajaa ja miten pitäisi vaihtaa väylätyypiltä toiselle.

Sillan jatkaminen olisi seuran näkemyksen mukaan todennäköisesti merkittävin yksittäinen pyöräilyä Jyväskylässä edistävä tekijä.

Kaupunki suhtautuu harkiten

Jyväskylän kaupungin liikenneinsinööri Timo Vuoriainen ei suoralta kädeltä tyrmää ajatusta Kilpisen sillan jatkamisesta, mutta toppuuttelee toivomasta liikoja.

– Teknisesti tällaisen sillan toteuttaminen onnistuu kyllä, mutta on mietittävä, miten silta istuu Alvar Aallon hallintokorttelin kulttuuritaustaan. Myös muun liikenteen sujuminen pitäisi selvittää, sitä ei pyöräilyseuran hahmotelmassa ole vielä tutkittu, sanoi Vuoriainen.

Hän korostaa, että tämän suuruusluokan hankkeissa on myös hahmotettava kokonaisuutta, kuten keskustan kehittämisen linjoja ja korttelin huolto- ja tontilleajoa.

– Idea on ok, mutta vaikutuksista koko systeemiin pitää ensin varmistua.

Autotiet aina kalliimpia

Liikuntakaupunkina profiloituva Jyväskylä pitää arkiliikkumisen sujuvuutta yhtenä arvona. Samalla myös moottoriliikenne tarvitsee väylänsä. Vuoriaisen mielestä ei kannata yksi yhteen verrata sitä, minkä verran rahaa käytetään autoille ja minkä verran kevyeelle liikenteelle.

– Eikä meillä ole budjettia edes jaettu näin, vaan rahaa varataan hankkeiden kautta. Autoväylät ovat kalliimpia rakentaa kuin kevyen liikenteen väylät, eli niihin menee varmasti enemmän rahaa.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 9,90 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .