Jyväskylän vanhuspalveluiden valvonta ruuhkautui kanteluista: "Ihmiset ovat huolissaan hoitajamitoituksista"

Jyväskylän vanhuspalveluiden valvontatiimi on ruuhkautunut epäkohdista ilmoittavien kansalaisten kanteluista. Myös Valvira ja aluehallintovirastot ovat saaneet kansalaisilta paljon ilmoituksia.

Vanhuspalveluiden palvelujohtaja Maarit Raappana kertoo, että ilmoituksia on Esperi Care -kohun alkamisen jälkeen tullut useita päivässä, eikä kaupungin vanhuspalveluiden valvontatiimi pysty heti reagoimaan kaikkiin.

Ilmoitukset ovat hyvin eri tasoisia, mutta osa on vakaviakin.

– Ihmiset ovat huolissaan esimerkiksi hoitajamitoituksesta. Kaikkiin ilmoituksiin reagoidaan, Raappana kertoo.

Jokainen ilmoitus otetaan Raappanan mukaan ylös ja laaditaan lista, jonka mukaan valvontakoordinaattorit tekevät sitten mahdollisia käyntejä paikan päälle.

Ilmoituksia on Raappanan mukaan tullut monista eri yksiköistä, mutta joukosta erottuu erityisesti tällä hetkellä hoivakoti Paatela Muuramessa, jonka tehostetun palveluasumisen yksikössä on muutama jyväskyläläisasiakas ja useita muuramelaisia.

Kaupungin omista yksiköistä tulee Raappanan mukaan tällä hetkellä vähemmän ilmoituksia kuin yksityisten palveluntuottajien yksiköistä.

Valvontatiimillä oli viime vuonna Jyväskylässä kaikkiaan 235 toimenpidettä reklamaatioihin liittyen. Määrä lisääntyi verrattuna vuoteen 2017 (156).

Hoivapalveluyhtiö Esperi Care nousi julkisuuteen tammikuun lopulla, kun Valvira päätti keskeyttää yhtiön toiminnan Ulrika-hoitokodissa Kristiinankaupungissa. Yhden ihmisen epäiltiin kuolleen hoitokodissa hoivavirheen vuoksi.

Henkilöstön vähyyteen liittyviä ongelmia on ilmennyt myös muissa Esperin toimipisteissä. Esimerkiksi Muuramen Paatelassa vanhus kuoli tapaturman seurauksena viime kesänä. Paatela on aiemmin joutunut aluehallintoviraston valvontaan hoitajavajeen takia.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 9,90 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .