Jyväskylän yliopisto kehittää työkalua lasten viittomakielen taidon kehityksen arviointiin – nykyiset menetelmät saattavat antaa väärän kuvan

Jyväskylän yliopisto kehittää verkkopohjaista työkalua lasten viittomakielen taidon kehityksen arviointiin. Tarkoitusta varten aloitetussa VIKKE-hankkeessa kartoitetaan myös lasten viittomakielen kehityksen nykytilaa ja suunnitellaan tukitoimia perheille.

Lasten suomalaisen viittomakielen taidon kehitystä ei ole aiemmin pystytty arvioimaan tai seuraamaan, sillä työkaluja siihen ei ole ollut olemassa.

Hankkeen vetäjä Laura Kanto kertoo yliopiston tiedotteessa, että uusille arviointimenetelmille on akuutti tarve. Puutteellinen seuranta saattaa luoda väärän kuvan lapsen kielellisistä taidoista.

Hankkeesta saatuja tietoja on tarkoitus hyödyntää myös viittomakielen opetuksen kehittämisessä.

Kaksivuotista VIKKE-hanketta rahoittaa Opetus- ja kulttuuriministeriö.

Laura Kanto kertoo hankkeesta viittomakielellä alla olevalla Jyväskylän yliopiston videolla.

 

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 9,90 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .