Jyväskylän yliopiston tutkijat: Opettajilla on puutteita teknologiataidoissa

Korkeakoulutettujen opettajien teknologiset ongelmanratkaisutaidot ovat odotettua heikommat, toteavat Jyväskylän yliopiston tutkijat kansainvälisessä tutkimuksessa. Tutkimuksessa oli mukana 13 Euroopan maata, ja tulokset perustuivat testiin ja laajaan kyselyaineistoon. Mukana oli yli 53 000 vastausta.

Osaaminen on epätasaisesti jakautunutta, ja koko Euroopassa heikoimpaan osaamisryhmään kuuluvat opetuksen ja kasvatuksen parissa työskentelevät. Suomalaisten korkeakoulutettujen aikuisten teknologiset ongelmanratkaisutaidot ovat kuitenkin Euroopan huippuluokkaa.

– Näyttää siltä, että opettajien valmiudet eivät ole pysyneet muuttuvien oppimisen tarpeiden perässä, toteaa professori Raija Hämäläinen kasvatustieteiden laitokselta Jyväskylän yliopistosta.työssä tapahtuvaan oppimiseen. Tutkimuksen mukaan opetuksen rooli on merkittävä teknologisten ongelmanratkaisun taitojen turvaamisessa.

Tutkijoiden mukaan pitäisi miettiä, tarjoavatko koulut mahdollisuuksia opettajille

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen verkko joka päivä 15 eur. / 3 kk kestotilauksena

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .