Käytettyjä neuloja myyneeseen apteekkiin tarkastuskäynti ehkä jo tänään – Fimea ei vahvista ajankohtaa

Fimea: Tutkimme ennen kaikkea prosesseja ja toimintatapoja

Fimea on keskustellut Porin Yliopiston Apteekin kanssa viime viikolla tapahtuneesta virheestä, jossa apteekki myi asiakkaalle käytettyjä insuliinikynän neuloja.

Yliopiston Apteekin viestintäjohtaja Jenni Tyrni painottaa, että asiakas teki kaiken oikein ja tapaus on täysin Yliopiston Apteekin vastuulla. Apteekki on tehnyt asiasta ilmoituksen myös sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valviralle.

Ostaja on tehnyt tapauksesta rikosilmoituksen.

Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimean virkamiehet kävivät aiemmin tällä viikolla tapauksen läpi Porin Yliopiston Apteekin ja Yliopiston Apteekin johdon edustajien kanssa, kertoi Tyrni torstaina.

– Siinä käytiin tapaus läpi ja sovittiin, että Fimea tulee tarkastuskäynnille Poriin, Tyrni kertoi.

Hänen mukaansa tarkastuskäynti olisi ollut jo torstaina. Fimea ei vahvistanut tarkastusajankohtaa, mutta luvista ja tarkastuksista vastaavan yksikön päällikkö Eeva Leinonen sanoi, että apteekkiin tehdään priorisoitu, kohdennettu tarkastus.

Toimintatavat ja viestintä kiinnostavat Fimeaa

Tyrni sanoi, että kyseisessä tilanteessa luultavasti oli käynyt niin, että asiakas oli palauttanut laatikon käytettyjä neuloja reseptipalvelutiskille.

– Laatikko oli otettu vastaan, ja toinen työntekijä on todennäköisesti palauttanut ehjän ja siistin näköisen laatikon vahingossa myytävien neulojen varastoon.

Leinonen sanoi, että Fimea halusi tietää keskusteluissaan apteekin kanssa, mihin korjaaviin toimiin apteekissa on ryhdytty ja miten apteekki varmistaa, ettei vastaavaa virhettä enää pääse tapahtumaan.

– Haluamme tietää, millaiset toimintatavat apteekissa on lääkejätteiden ja vastaanotettujen lääkejätteiden kanssa ja miten jätteet ja myyntivarasto pidetään erillään niin, ettei tämmöistä pääse tapahtumaan.

Fimeaa kiinnostaa myös apteekin henkilökunnan koulutus ja jatkuva perehdytys sekä kuinka kyseinen apteekki hoiti viestinnän virheen jälkeen.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.