Kadonneiden etsintään tulossa merkittävä apu – moottorivarjoliitoa harrastavia kansalaisia koulutetaan pelastustehtäviin

Vapaaehtoinen pelastuspalvelu (Vapepa) on saamassa merkittävän uuden avun kadonneiden etsintään. Moottorivarjoliitoa harrastavia kansalaisia on koulutettu pelastustehtäviin tämän vuoden alusta lähtien.

Kautta aikain toinen koulutus järjestettiin viikonloppuna Lapinlahdella. Paikalla oli kahdeksan liitäjää ja yksi maatukihenkilö.

– Lähdin mukaan, koska tämä kuulosti järkevältä. Näitä vehkeitä on aika harvalla, joten sama niitä on tarjota pelastuskäyttöön, iisalmelainen Ermo Kastarinen sanailee.

62-vuotias Kastarinen on harrastanut moottorivarjoliitoa seitsemän vuotta. Sunnuntaina hän kokeili ensi kertaa, miltä tuntui katsoa yläilmoista muutakin kuin maisemia.

– Harjoituksena oli etsiä läheiselle järvelle muka kadonnut mies, joka oli liikkunut kajakilla.

– Pari kaarrosta piti tehdä, ennen kuin löytyi. Siellähän se takki pilkotti saaren rannassa.

Suomessa on arviolta noin 200 aktiivista moottorivarjoliitäjää. Heidän osaamistaan on hyödynnetty pelastustehtävissä aiemmin vain satunnaisesti.

Suomen Lentopelastusseuran valmiuspäällikön Arto Kupiaisen mukaan tilanne on nyt muuttumassa. Tarkoituksena on kouluttaa vähintään 50 liidinpelastajaa hälytysvalmiuteen vuoden loppuun mennessä.

– Poliisi on tähän saakka voinut kysyä liitäjiä apuun vain epävirallisesti. Ja liitäjät ovat auttaneetkin – esimerkiksi Heinävedellä kadonneen nunnan etsinnöissä, Kupiainen tietää.

– Nyt liidinharrastajat ovat virallinen apureservi siinä missä vaikka meripelastajat. Pelastusliitäjille on perustettu oma yhdistyskin, hän jatkaa.

Kupiaisen mukaan moottorivarjoliitimet ovat monessa etsintätapauksessa selvästi paras vaihtoehto. Kiinteäsiipisiin lentokoneisiin verrattuna kepeät liitimet erottuvat edukseen ketteryydellään.

– Liidin voi helposti luodata joenuomia, teiden varsia ja hakkuuaukeita. Nopeus ja lentokorkeus ovat juuri sopivia.

Suomen Liidinpelastajat ry:n puheenjohtajan Mika Virolaisen mukaan Suomi on maailman ensimmäinen maa, jossa vapaaehtoiset varjoliitäjät ovat virallinen osa valtakunnallista pelastustoimintaa. Hän on varma, että esimerkki huomataan ennen pitkää ulkomailla.

– Henkilöetsintöjen lisäksi mova-liitimiä voi hyödyntää muillakin tavoilla. Esimerkiksi öljyvahinkojen tai tulvien laajuus on selvitettävissä liitimestä helposti, Virolainen kertoo.

Arto Kupiaisen mukaan Lentopelastusseura saa vuosittain noin 50 hälytystä erilaisiin tehtäviin. Hän uskoo luvun jatkossa kasvavan moottorivarjoliitimien myötä.

– Tietoisuus tästä avusta on vielä vähäistä. Silti tämä on esimerkiksi poliisille ilmaista, sisäministeriön korvaamaa resurssia.

Lapinlahdella koulutettavana ollut pitkän linjan ilmailija Keijo Kettunen kertoo mova-liitimien yleistyneen viime vuosina rajusti. Miehen mukaan moottoroidut liitimet ovat käytännössä korvanneet muun muassa Spede Pasasen elokuvista tutut riippuliitimet.

– Syynä on se, että varjo on huomattavasti siipeä kätevämpi käyttää ja kuljettaa.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 9,90 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .