Kadut lainehtivat vedestä ja autot liukastelevat – Jyväskylän kaupungin urakoitsijoilla riittää tekemistä

Katumestarin mukaan tilanne on hallinnassa.

Jyväskylän kadut lainehtivat vedestä ja tiet ovat nyt hyvin liukkaita. Kaupunki varoitti kansalaisia tiistai- ja keskiviikkoaamuina teiden vaarallisesta liukkaudesta. Tilanne johtuu siitä, että sää on lämmennyt pakkasen puolelta plussalle.

– Eilen keli oli pahimmillaan. Aamulla kaduilla oli tukeva lumipolanne ja teiden pinnat olivat osittain paljaat. Kun kylmälle tien pinnalle satoi vesi, tiet jäätyivät. Erityisesti raskas liikenne kärsi eilen aamupäivällä liukkaudesta, katu- ja satamamestari Jan Viilos kertoo.

Alueurakoitsijat ovat poistaneet lumipolannetta sekä auranneet ja hiekoittaneet väyliä. Yksiköitä on liikenteessä runsaasti. Katu- ja satamamestarin mukaan väylät on saatu jo melko hyvään kuntoon, vaikka vesi lentääkin ajoradoilla.

– Eilen ja tänään jatkuneiden toimenpiteiden myötä akuutti liukkaus pitäisi nyt olla poissa, mutta haittana ovat sohjo ja vesi. Väylät ovat kuitenkin liikennöitävässä kunnossa ja paremmat kuin eilen, katu- ja satamamestari kertoo.

Urakoitsijat ovat hiekoittaneet erityisesti risteysalueita, joissa liukkaudesta on ollut eniten harmia.

– Kävin itse tarkastamassa kadut eilen iltapäivällä keskustan tuntumassa ja tilanne oli normalisoitunut. Pahin oli voitettu ja liikenne sujui normaalisti. Kovasti tässä silti vielä ponnistellaan, Viilos kertoo.

Loska ja jää voi tukkia viemärit

Viiloksen mukaan katuverkossa on sen verran vielä jäätä, että vesi ei pääse esteittä kaivoihin. Siksi lätäköitä pääsee syntymään, ja niitä on monin paikoin.

– Ajourat ovat sulat, mutta jos sadevesikaivon ympärillä on jäätä, vedet jäävät lillumaan. Jos yöllä tulee pakkasta, osa kaivoista saattaa jopa jäätyä, Viilos sanoo.

Kadut on saatava siivottua vedestä ja sohjosta ennen perjantaina, koska silloin tulevat jälleen pakkaset.

– Jos iso sohjomäärä jää kadulle ja pääsee jäätymään, syntyy pahoja kuoppia, kevytväylät ja ajoradat jäävät epätasaiseksi. Sen haluamme estää. Pitää myös huolella hiekoittaa väylät, Viilos sanoo.

Katu- ja satamamestari myöntää, että tänä talvena katujen kunnossapito on ollut erityisen haastavaa, kun lämpötila on sahannut niin monta kertaa plus- ja miinusasteiden välillä, eikä pitkiä kunnon pakkasjaksoja ole nähty.

­– Mikä lumen aurauksessa säästetään, se hiekoituksessa hävitään, Viilos manailee.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen verkko joka päivä 15 eur. / 3 kk kestotilauksena

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .