Kaljaa ja siideriä saa yhä mainostaa mielikuvilla

Alkoholin mielikuvamainontaa ei olla kieltämässä. Panimoteollisuuden ajama kanta voitti niukasti sosiaali- ja terveysministeriön työryhmän äänestyksessä.

Työryhmän puheenjohtaja Vesa Rantahalvari esitti, ettei mielikuvamainontaa kiellettäisi. Tätä vastusti neljä työryhmän kymmenestä jäsenestä. Rantahalvari on peruspalveluministeri Paula Risikon (kok.) valtiosihteeri. Valtiosihteeri avustaa ja edustaa ministeriä.

Rantahalvarin mielestä mainonnan tiukentamisen sijaan on etsittävä muita keinoja.

Työryhmän mainoslinjaus suututti päihdealan asiantuntijat. He olisivat halunneet rajata mainonnan tuotetietoihin, jolloin mainoksissa kerrottaisiin esimerkiksi oluen tai siiderin mausta, alkuperästä ja vahvuudesta.

- Tulos heijasti suoraan jäsenten enemmistön taloudellisia ja poliittisia intressejä, sanoi erikoissuunnittelija Markku Soikkeli Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksesta.

Työryhmä oli koottu sosiaali- ja terveyspuolen edustajista sekä viestinnän, alkoholin myyjien sekä juomateollisuuden edunvalvojista. Alkoholitutkimusta tekevä THL oli mukana vain asiantuntijana, ilman äänioikeutta. Soikkeli pitää tätä erittäin poikkeuksellisena.

- Tutkimusnäyttö on vahvaa ja yhdensuuntaista. Se sanoo, että alkoholimainonnalle altistuminen varhaistaa alkoholin käytön aloittamista ja lisää nuoruuden aikaista alkoholinkäyttöä. Tämä taas lisää aikuisiän alkoholiongelmia.

Lapsen näkökulma unohtui

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto oli sen sijaan huojentunut päätöksestä. Toimitusjohtaja Tero Kallion mielestä mielikuvamainonnan kielto olisi siirtänyt mainonnan internetiin ja kaapelikanaville. Kallio ei usko, että mainonnan rajaus vaikuttaisi nuorten juomiseen.

Samaa mieltä on Viestinnän Keskusliitto, jonka mielestä alkoholin mielikuvamainonnan kielto rikkoisi sananvapautta.

Mielikuvamainonnan kieltoa ajoi työryhmässä muun muassa A-klinikkasäätiön kehittämisjohtaja Ari Saarto. Hän ihmetteli, miten ministeriön vetämässä työryhmässä unohtui alkuperäinen lapsen näkökulma.

- Mielikuvamainokset kannustavat humalahakuiseen juomiseen. Niissä alkoholi liitetään yhdessäoloon ja juhlimiseen. Nämä mainokset vetoavat ennen kaikkea lapsiin ja nuoriin, joihin ne eivät saisi vaikuttaa.

Uusimmat

Kotimaa

Tuhatmäärin Jehovan todistajia kokoontui Jyväskylään viikonloppuna – Konventista voi löytää jopa elämänsä rakkauden

Yllättikö sankka sumu autoilijan liikenneympyrässä? Menopeli kyljelleen Kangasniemellä

Neuvostovankeja kohdeltiin maatiloilla yleensä hyvin, tiukat ohjeet eivät uponneet isäntäperheisiin – Tutkimukseen haastateltujen jatkosodan ajan lasten mukaan vankien kanssa syntyi usein ystävyys

Monet perheet kokevat vauvan normaalinkin yöheräilyn ongelmaksi – "Normaali on usein paljon odotettua huonompaa kuin vanhemmat luulevat"

HS: Jutta Urpilainen siirtynee EU-komissaariksi suoraan vanhempainvapaalta, perheeseen tulee toinen lapsi

Hämeenlinnassa paljastetaan väittelyä herättänyt Lotta-patsas

Seinäjoella kaksi nuorta miestä kuollut auton törmättyä puuhun

Kultarantarannassa keskustellaan jälleen ulko- ja turvallisuuspolitiikasta – teemana maailman murros ja Euroopan tulevaisuus, päävieraana Saksan liittopresidentti

Lottopotti nousee juhannukseksi viiteen miljoonaan euroon – katso lauantain oikea rivi tästä

Lääkärinvirat täyttämättä Hankasalmella – kuntalaiset pääsevät marraskuussa lääkäriin palvelusetelillä

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.