Pelottaako diabetes? Syö munia!

Kananmunien syönti voi vähentää tyypin 2 diabeteksen riskiä, kertoo juuri julkaistu Itä-Suomen yliopiston tutkimus.

Tyypin 2 diabeteksen riski oli 37 prosenttia pienempi noin neljä kananmunaa viikossa syövillä miehillä verrattuna niihin, jotka söivät noin yhden kananmunan viikossa. Yhteys säilyi, vaikka huomioon otettiin mahdollisia sekoittavia tekijöitä, kuten fyysinen aktiivisuus, painoindeksi, tupakointi ja vihannesten ja kasvisten syönti. Runsaammalla kananmunan syönnillä ei havaittu merkittävää lisähyötyä.

Yksi mahdollinen selitys havainnolle on se, että toisin kuin monessa muussa väestössä, Suomessa kananmunien syönti ei vahvasti yhdisty epäterveellisiin elintapoihin. Kananmuna sisältää kolesterolin lisäksi monia terveydelle hyödyllisiä ravintoaineita, jotka voivat vaikuttaa esimerkiksi sokeriaineenvaihduntaan tai matala-asteiseen tulehdukseen ja sitä kautta vähentää tyypin 2 diabeteksen riskiä.

Tulokset julkaistiin arvostetussa American Journal of Clinical Nutrition -tiedelehdessä.