Kansanedustaja esittää Helsinki–Tampere-moottoritielle 140 km/h:n nopeusrajoitusta – liikenneministeri Harakka teki nopean päätöksen

Kokoomuksen kansanedustaja Timo Heinonen on tehnyt eduskunnassa kirjallisen kysymyksen liikenneministeri Timo Harakalle (sd.).

Heinonen kysyy, onko hallitus valmis käynnistämään kokeilun, jossa nopeusrajoitusta nostetaan Helsinki–Tampere-moottoritiellä 140 kilometriin tunnissa? Nykyrajoitus on kohdasta riippuen 100 km/h tai 120 km/h. Harakalla oli kaksi viikkoa aikaa vastata.

Liikenneministeri tyrmää Heinosen ehdotuksen. Harakka viittaa Väyläviraston selvitykseen. Sen mukaan, jos nopeusrajoitusta nostettaisiin Helsinki–Tampere-moottoritiellä, matka-aika lyhenisi enimmillään hieman alle 5 minuuttia.

"Nopeusrajoituksien nostolla saavutettavat hyödyt eivät näyttäisi olevan oikeassa suhteessa nostosta aiheutuviin haittoihin", Harakka toteaa.

Haitoilla Harakka tarkoittaa liikenneonnettomuuksia. Väyläviraston selvityksessä arvioitiin nopeusrajoituksen aiheuttavan 1–3 henkilövahinkoon johtavaa onnettomuutta vuodessa tarkastellulla 122 kilometrin matkalla.

Lisäksi nopeuden nostaminen aiheuttaisi yhden lisäkuoleman arviolta 5–15 vuoden välein. Harakka tyrmää nopeuden noston myös hallituksen hiilineutraaliustavoitteella.

"Liikenteen päästöt muodostavat viidenneksen maamme kasvihuonepäästöistä. Ajonopeudella on selkeä vaikutus polttoaineen kulutukseen sekä päästöihin", Harakka toteaa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.