Kasvisruoan menekki selvässä kasvussa Suomessa ja Ruotsissa

Kuluttajat ostavat entistä enemmän kasvisruokaa suomalaisissa ja ruotsalaisissa marketeissa.

Esimerkiksi kasviproteiinipohjaisten tuotteiden myynti on kasvanut K-kaupoissa kymmenillä prosenteilla ja S-ryhmässä jopa kaksinkertaistunut.

Myös ruotsalaisissa kauppaketjuissa monien kasvisruokatuotteiden myynti on kasvanut kymmenillä prosenteilla.

Kasvisruoan lisääntyvä suosio on merkittävä ruokatrendi, arvioidaan muun muassa S-ryhmästä.

- Ilmiön taustalla ovat megatrendit eettisyys, ekologisuus ja terveellisyys. Näissä taustailmiöissä sekä asenteissa lihan syömiseen on näkynyt selviä muutoksia kuluttajatutkimuksissa, kertoo tuoretuotteiden valikoimajohtaja Antti Oksa S-ryhmästä sähköpostitse.

Kasvisruokatuotteiden osuus kokonaismyynnistä on toistaiseksi suhteellisen pieni, esimerkiksi K-kaupoissa arviolta noin prosentin luokkaa. Myönteinen trendi on kuitenkin selvästi näkyvissä, kerrotaan Lidlistä.

Myyntilukujen täsmällinen vertailu on vaikeaa, sillä kasvisruokatuotteen määritelmä ei ole yksiselitteinen.

Kaupungit erottuvat

STT selvitti Suomessa ja Ruotsissa suurien kauppaketjujen kasvisruoan myyntiä päättyneen vuoden loppupuolella. Ketjujen vastaukset koskevat pääosin viime vuoden kehitystä.

Vastausten perusteella jonkinlainen kasvisruokatrendi näyttää olevan vallalla molemmissa maissa.

Suomessa kasvisruoan suosio näkyy erityisesti suurien kaupunkien kaupoissa. S-ryhmän mukaan kysyntä on kasvanut kaikkialla Suomessa.

Ruotsissa Tukholma erottuu suurilla kasvuluvuillaan, kerrotaan Axfoodilta. Tukholmalaisen ruokakaupan henkilökunnan mukaan innokkaimmin kasvistuotteita ostavat kolmikymppiset.

- Todella monet tietävät, mitä he haluavat ja tulevat varta vasten tänne ostoksille, kertoo Hemköp Skanstull -kaupan kassapäällikkö Stephanie Ferenac.

Keskustan tuntumassa Södermalmilla sijaitsevassa kaupassa on useita kasvis- ja luomuruokahyllyjä. Kylmähyllystä on hiljattain raivattu lisää tilaa kasvipohjaisille tuotteille.

Kaupan oheispalveluista vastaava Johanna Öberg luopui itse noin vuosi sitten eläinkunnan tuotteista ja ryhtyi vegaaniksi.

- Merkittävimpiä syitä olivat eläinten hyvinvointi sekä ympäristökysymykset, hän sanoo.

Liha maistuu yhä

Ekologiset, eettiset ja terveydelliset kysymykset ovat keskeisiä syitä siihen, miksi osa ihmisistä ei syö lihaa, vahvistaa toiminnanjohtaja Riitta Stirkkinen Lihatiedotuksesta.

Suomessa viime lokakuussa tehdyn kyselyn perusteella 7 prosenttia ei syö lihaa lainkaan, selviää STT:n saamista ennakkotiedoista.

Lihaa syömättömien osuus näyttäisi hiukan kasvaneen, sillä vuoden 2014 kyselyssä luku oli 5 prosenttia ja vuoden 2015 kyselyssä 5,5 prosenttia.

- Toisaalta myös useamman kerran viikossa lihaa syövien määrä on lisääntynyt, kertoo Stirkkinen.

Lihatiedotuksen teettämän kyselyn otos oli yli 1 000 ihmistä. Tarkka virhemarginaali ei ollut tiedossa juttua kirjoitettaessa.

Punaisen lihan menekissä ei ole tapahtunut S- ja K-ryhmien mukaan merkittävää muutosta. Sen sijaan siipikarjan lihan myynti on kasvanut selvästi.

- Broilerin (myynnin) kasvua selittää muun muassa valmisruokasalaattien myynnin lisääntyminen. Halu keventää ruokavaliota on myös yksi selittäjä, kirjoittaa tuoretuotteiden ostopäällikkö Jarmo Hyvönen K-ryhmän vastauksessa.

Siipikarjan liha menee entistä paremmin kaupaksi myös Ruotsissa.