Kaukopartiomiehiä huollettiin Muuramesta

Rantalaisten asunto Muuramen Kultarannassa on historiallisesti mielenkiintoisella paikalla: sieltä käsin Suomen armeija huolsi rajan takana taistelevia kaukopartiomiehiään jatkosodan viimeisinä kuukausina vuonna 1944.

Huoltolennot tehtiin Saksasta lainatuilla Luftwaffen vesitasokoneilla.

–Kaikki viisi vesitasokonetta olivat parkissa tässä meidän rantahietikollamme, josta ne lähtivät Muuratjärveä pitkin ilmaan, kertoo nykyään paikalla asuva Olavi Rantalainen. Hänen isoisänsä Väinö Nyströmin huvila oli naapuritalossa, kunnes armeija otti koko rannan käyttöönsä elokuussa 1944. Isoisän taloon tuli sittemmin osaston esikunta.

Suomen ilmavoimat siirsi salaisen huoltolentueen Rissalasta, Pohjois-Savosta, Keski-Suomeen, sillä rintama oli tullut jo liian lähelle itäisen Suomen aluetta. Uuden erikoisyksikön nimeksi tuli Osasto Jauri, päällikkönsä kapteeni Erkki Jaurin mukaan.

Rantalaisten naapuri, ministeri Paavo Rantanen, muistaa, kun kapteeni Jauri laskeutui yksimoottorisella vesitasolla heidän kotirantaansa heinäkuun lopussa 1944. Rantanen, joka sittemmin toimi myös sitoutumattomana Suomen ulkoministerinä Esko Ahon hallituksessa vuonna 1995, oli kahdeksanvuotias, kun kapteeni Jauri kävi katsastamassa Muuramen kultarannan soveltuvuutta sotilaskäyttöön.

–Toisella tarkastuskierroksella rantaan laskeutui myös iso kaksimoottorinen Heinkelin vesitaso. Tuolloin mukana oli yksi Luftwaffen aliupseeri, mutta muita saksalaisia ei näkynyt. Kantahenkilöstö oli suomalaista. Olivathan ne upeita koneita, Rantanen muistelee.

Paikallisten huvila-asukkaiden täytyi pian Jaurin tarkastuslennon jälkeen muuttaa pois alueelta.

Jaurin yksikön lentokoneet olivat Saksasta lainassa ja lensivät saksalaisilla Luftwaffen tunnuksilla. Erityisesti suurimmat, 13–14 miehelle tarkoitetut Heinkel 115 -koneet olivat sen verran hitaita, että lennot Itä-Karjalaan ja Aunukseen oli pakko tehdä öiseen aikaan.

Lentoyksikköön kuului kahden Heinkel 115:n lisäksi myös kaksi kevyempää Arado 196 -konetta ja yksi vanhempi Heinkel 59.

Koneet joutuivat lentämään Neuvostoliiton puolella hyvin matalalla, lähes puita hipoen. Tehtävät olivat vaarallisia; vanhin Heinkel 59 tuhoutui jo 13. elokuuta. 13 hengen ryhmä teki pakkolaskun metsään lähelle puna-armeijan tukikohtaa. Osa miehistöstä loukkaantui pahasti, eikä päässyt pakenemaan. Loput paenneista joutuivat suomalaisen kenttävartioston tulituksen kohteeksi. Kaksi miestä kaatui kaksi.

Olavi Rantalainen kiinnostui kesähuvilansa historiasta vuonna 2000. Tuolloin hän etsi sota-arkistosta käsiinsä kapteeni Jaurin päiväkirjan ja ryhtyi tutkimaan yksikön historiaa.

–Ongelmana oli, että saksalainen emoyksikkö hävitti kaikki kirjalliset todisteet 40-luvulla, Rantalainen kertoo.

Sodan päätyttyä ja lentokiellon ollessa voimassa kapteeni Erkki Jauri lensi itse salaa Neuvostoliiton puolelle hakemaan rajan taakse jääneen partion. Lisäksi kaksi Jaurin konetta kävi hakemassa toisen partion ja pudottamassa ruokaa viimeiselle Karjalankannakselle jääneelle tarkkailijalle. Kiinni jäädessään Erkki Jauria olisi voinut odottaa sotaoikeus.

Jaurin myöhempien kertomusten perusteella aselevon jälkeen saksalaisille väitettiin kahden koneen tuhoutuneen. Todellisuudessa ne maalattiin Muuramessa suomalaisin värein, ja ne palvelivat vielä Lapin sodassa saksalaisia itseään vastaan.

–Kapteeni Jaurin pojan kertomusten mukaan Erkki Jauri ei puhunut perheelleenkään osasto Jaurin tapahtumista ennen Kekkosen kuolemaa, Rantalainen kertoo.

Suomen irrottauduttua jatkosodasta lentue siirrettiin Oulun Pyykösjärvelle Lapin sodan aikana, ja Kultarannan asukkaat pääsivät palaamaan kesäasuntoihinsa.

–Avoin kysymys on myös se, tiesikö Valvontakomissio luvattomista lennoista heti sodan päätyttyä? Yksikkö ehdittiin jo lakkauttaa, mutta päätös peruutettiin heti seuraavana päivänä, Rantalainen pohtii.

Muuramen Kultaranta sen sijaan sai armeijalta sähköjohdon ja suoran puhelinlinjan.

Osasto Jauri: Ainutlaatuinen ja huippusalainen huoltoyksikkö

Perustettiin elokuun alkupuolella 1944 Muuratjärven Kultarantaan.

Tukikohdassa työskenteli noin 50 varusmiestä ja kahdeksan lottaa. Kalustoon kuului viisi vesitasoa: kaksi Heinkel 115:ttä, kaksi Arado 196:tta ja yksi Heinkel 59.

Miehistö, lotat ja esikunta majoitettiin rannan kuuteen huvilarakennukseen. Armeija rakensi rannalle 45 metriä pitkän laiturin vesitasojen huoltoa ja lastausta varten.

Osasto ehti toimia Muuratjärvellä vain noin kahden kuukauden ajan. Lentoja Muuratjärveltä tehtiin yhteensä 13. Lokakuun alussa osasto siirrettiin Oulun Pyykösjärvelle.

On huhuttu, että Kultarannassa olisi ollut myös saksalaisia Luftwaffen miehiä. Asiasta ei kuitenkaan ole olemassa kirjallista näyttöä.

Juttu on julkaistu Keskisuomalaisessa 11.8.2014.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Kotimaa

Tällaista jälkeä Tuuli-myrskyn tuulet tekivät Keski-Suomessa – puita kaatui Jyväskylän kaupunkialueella

Koiran ulkoiluttaja kaatui Tikkakoskella – pelastuslaitos vei koiran kotiin

Jyväskyläläinen Iiris Markkanen uskoo kaksoissiskon saattaneen pelastaa hänet lapsena kuolemalta – identtisten kaksosten elämään mahtuu myös paljon koomisia tilanteita

Nordean verkko- ja mobiilipalveluissa häiriö – kortilla maksaminen toimii normaalisti

"Iso huuhkaja jumissa kerrostalon katolla Jyväskylän Savelassa", kuuluivat eläimenpelastustehtävän ensitiedot – lopputulos yllätti kaikki

Massiivinen työllisyyskokeilu viivästymässä syksyyn – kunnille annetaan vastuu työttömistä, mutta ohjaavatko kunnat sakkojen pelossa ihmisiä kuntouttavaan työtoimintaan?

"Ohi on", sanoi meteorologi – myrskytuulet puhkuivat tehtäväpiikin pelastuslaitoksille, mutta aamuksi tyyntyi

Seitsemän vinkkiä arkeen: asiantuntija kertoo, kuinka voit välttää sen, että lapsestasi tulee sohvaperuna

Yön uutiskooste: Suomessa myrsky, Kanarialla hiekkamyrsky, jääkoneen kuljettaja hämmästytti NHL:ssä

Kotimaisuutta myydään valmistajatiedoin ja Suomen lipuin – ruoan alkuperä voi olla toinen, mutta huhtikuusta alkaen tietoa pitää tarjota enemmän

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.