Kauppakeskus Seppään rullasi lentokone, jolla tehtiin aikoinaan Afrikassa paljon hyvää – kerran kyydissä oli myös elävä sika

Se saapui ihan muina miehinä kauppakeskuksen ovesta.

No, siivet oli pakko irrottaa, niin suuri ei ole edes kauppakeskus Sepän ovi.

Cessna 206 -lentokone, jolla lähetyslentäjät lensivät vuosikymmenien ajan pitkin Afrikkaa, on esillä kauppakeskus Sepässä Jyväskylässä pari kuukautta.

Kone toimitti rahtina hätäapua nälkäalueille, kiireisiä lääketoimituksia ja postia sekä kuljetti lääkäreitä ja lähetystyöntekijöitä. Kone lensi myös ambulanssilentoja.

Kauppakeskuksessa sen ohjaamoon voivat istua pienet ja isot, ja tuntea kuinka kone vaikuttaa mieleen.

– Siinä tapahtuu joku ihme, kun ihmiset vapautuvat ja alkavat jutella, kuvitella asioita ja unelmoida. Harva lähtee tilanteesta pois muuten kuin suu messingillä, Suomen Lähetyslentäjät ry:n toiminnanjohtaja, liikennelentäjä Janne Ropponen kertoi keskiviikkona.

– Pienet ihmiset alkavat usein miettiä, voisiko heistä tulla lentäjiä. Monesti on ollut myös eläkeläisiä, jotka sanovat, että "voi, kun musta olisi tullut lentäjä!"

Ropponen muistaa hyvin erään 80-vuotiaan rouvan, jonka mies oli kieltänyt häntä aikoinaan ryhtymästä lentäjäksi. Rouva katui päätöstään.

 

Tunnuksella N4939F – radiokutsu 39 Foxtrot – rekisteröity Cessna astui palvelukseen MAF:n (Mission Aviation Fellowship; lähetyslentojärjestö) Nairobin tukikohtaan Keniassa tammikuussa 1967.

Heti seuraavana päivänä kone suoritti kuusi tehtävää ja sama tahti jatkui seuraavat 20 vuotta. MAF Suomen eli Suomen lähetyslentäjien mukaan kone oli ilmassa joka päivä huoltoja tai huonoja säitä lukuun ottamatta. Olosuhteet olivat usein vaativia: lentopaikat olivat alkeellisia, radioyhteydet vaatimattomia ja sää saattoi muuttua hetkessä.

39 Foxtrot operoi Keniassa, Somaliassa, Tsadissa, Sudanissa, Etiopiassa, Zairessa, Tansaniassa, Keski-Afrikan tasavallassa, Kamerunissa ja Nigeriassa.

 

Ropposen mukaan vuosiin mahtuu kaikenlaista, esimerkiksi yksi sikakuljetus.

– Kone laskeutui ensimmäisen kerran yhdelle kiitoradalle paikkaan, josta ei juuri ollut yhteyksiä ulkopuoliseen maailmaan. Lentäjät saivat lahjaksi elävän possun, ja he eivät tietenkään voineet laittaa siinä lahjapossua lihoiksi, joten possu oli otettava vastaan ja lennätettävä pois.

Viimeinen koneella lennetty suuri tehtävä oli Tsadin nälänhädän uhrien auttaminen vuonna 1985.

Palveltuaan MAF:n operaatioissa 20 vuotta lentokone tuli Suomeen koulutuskäyttöön 1986. Rekisteritunnukseksi tuli OH-MAF, ja kone palveli koulutuksessa vielä toiset 20 vuotta.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 9,90 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .